Erhvervsstyrelsen

Fra lav it-sikkerhed til styrket tillid

Del

Hackere overtog Facebook-siden, men Næstved-virksomheden Stofbanditten genvandt kontrollen og styrkede tilmed tilliden blandt deres kunder. I en ny kampagne fortæller virksomheden, hvordan hackerangrebet, der startede som et mareridt, endte med at styrke forretningen.

“Forlad os straks. Vi er blevet hacket”

Sådan lød den meddelelse, som Martin Nielsen og hans kone sendte ud til deres over 5.000 følgere på Facebook en lørdag morgen i september.

Webshoppen Stofbandittens Facebook-side var blevet overtaget af hackere.

Familievirksomheden, som Martin Nielsen og hans kone driver fra deres hus i Næstved, havde dengang over 5.000 følgere på sin Facebook-side. Det er et pænt tal - så pænt at politiet vurderede, at det netop var antallet af følgere, der lå til grund for, at hackerne kastede sig over Stofbanditten.

“De ville simpelthen overtage vores side for at sælge den videre,” fortæller Martin Nielsen.

To-faktor login og stærke adgangskoder

Angrebet ville ikke være sket den dag i dag. Stofbanditten benyttede nemlig angrebet til at opruste deres samlede it-sikkerhed, ikke mindst på Facebook.

I dag står de meget stærkere og har mere tillid fra deres kunder end nogensinde før, da Stofbanditten modigt stod frem og fik kommunikeret tydeligt om angrebet - alt sammen som resultat af deres nye, øgede fokus på at drive en sikker digital forretning.

“Vi har fået styr på den digitale sikkerhed. Vi har fået styr på vores kunder, og de har tiltro til os”.

Helt konkret har Martin Nielsen og hans kone indført to-faktor login, når de logger ind på deres Facebook-sider. De har også etableret lange adgangskoder, som udskiftes hver tredje måned, og generelt øget deres fokus på bedre konfiguration af hele deres system.

Før de kom dertil, måtte de dog først igennem et par dage med usikkerhed, frustration og til sidst hjælp fra en uventet kant.

Når Facebook-siden er indtjeningsgrundlaget

Hackerne ramte Stofbanditten på et af de vigtigste aspekter ved hele deres forretning.

“Det er jo utroligt vigtigt med Facebook i et firma som vores. Det er vores ansigt udadtil. Det var hele vores indtjening, der bare røg,” slår Martin Nielsen fast.

Selvom han kontaktede politiet, stod det dog hurtigt klart, at den mest effektive måde at komme problemet til livs på var gennem Facebook selv.

Uventet redning fra reklamebureau

Men Facebook var ikke sådan lige at få i tale.

“Vi kunne ikke komme i kontakt med dem overhovedet,” siger Martin Nielsen.

Frustrationen sidder stadig i kroppen hos ham, når han tænker tilbage. Han følte sig magtesløs og blev kun mere og mere frustreret, jo mere han forsøgte at få fat i Facebook, fordi der ikke kom nogen respons - på nær en række autosvar, som ikke var til megen hjælp.

Redningen endte med at komme fra en uventet side. Martin Nielsen og hans kone kontaktede nemlig deres reklamebureau, og selvom IT-sikkerhed ikke typisk er en del af deres opgavebeskrivelse, ville de hellere end gerne hjælpe. Gennem deres IT-afdeling lykkedes det således reklamebureauet at komme igennem til Facebook, og på den måde blev hackerne smidt ud.

Tre dage efter angrebet havde Martin Nielsen atter fuld kontrol over Stofbandittens Facebook-side. Og så startede arbejdet med at genetablere tilliden hos deres kunder.

Et mareridt der tvang virksomheden i den rigtige retning

Selvom Martin Nielsen beskriver forløbet som et sandt mareridt, står angrebet i dag tilbage som noget, der faktisk endte med at hjælpe Stofbanditten i det store billede. Han understreger nemlig, at virksomheden er kommet stærkere ud på den anden side, og at forretningen er mere sikker i dag end før angrebet.

“Jeg sover rigtig godt om natten”, siger han med et smil.

“Der er styr på Stofbanditten”.

Om kampagnen

SikkerDigital.dk, Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond sætter med kampagnen ”Den sikre investering” fokus på vigtigheden af digital sikkerhed som konkurrencefordel. 8 case-virksomheder, heriblandt Stofbanditten, står frem og fortæller åbent om IT-sikkerhedsbrud, og hvordan de har rejst sig efter et cyberangreb og styrket deres forretning. 

Gå til kampagnesiden ”Den sikre investering”

Kontakter

Billeder

Information om Erhvervsstyrelsen

Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø

https://erhvervsstyrelsen.dk/

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum