F&P om statsministerens tale: Stærkt samarbejde om velfærden er afgørende for Danmark

Statsminister Mette Frederiksen (S) taler i sin åbningstale til Folketinget om vigtigheden af stærke fællesskaber i en dybt bekymrende tid. Det vækker genklang i F&P, hvor forsikrings- og pensionsselskaberne er klar, når vi som samfund i den kommende tid sammen skal håndtere de store problemer, som Danmark og verden står over for - ikke mindst fremtidssikringen af velfærden.

- Som statsministeren slår fast, så står Danmark og verden i en brydningstid, hvor det er helt afgørende, at vi står sammen. Det gælder værnet om Danmarks sikkerhed, vores klima og energiforsyning og fremtidssikringen af vores velfærdssamfund. Det er kæmpestore udfordringer, som kun kan løses af og i fællesskab, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

Ifølge statsministeren venter der store udfordringer – og ingen lette svar. Hun opfordrer derfor til fælles løsninger i håndteringen af den økonomiske krise og inflationen, vores velfærd, klima og tryghed. F&P har tidligere foreslået Folketinget at etablere velfærdspartnerskaber og glæder sig over, at det fokus i høj grad også er til stede i forslaget om en helhedsplan for velfærden.

- Det er positivt, at statsministeren fremhæver, at der netop ikke findes én løsning på fremtidssikringen af velfærdssamfundet. Og at forslaget om en langsigtet helhedsplan for velfærdssamfundet selvfølgelig kræver et tæt samarbejde mellem offentlige og private aktører. Forsikrings- og pensionsselskaberne er i den grad klar til at bidrage, siger Kent Dams-gaard.

Han understreger, at forsikrings- og pensionsbranchen fortsat er klar til at investere i vores klima – og energiuafhængighed.

- Viljen og lysten til at investere i – og forsikre – udbygningen af vedvarende energi er tydeligt til stede hos vores medlemmer. Men regeringen og Folketinget kan gøre meget ved at fjerne barrierer, sætte skub i udbudsprocesser og få mere tempo på de grønne projekter, siger Kent Damsgaard.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring17.11.2022 10:49:43 CET | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis man ikke holder huset tilstrækkeligt opvarmet? Hvad man skal tænke over, hvis man oplader fx telefon om natten? Og hvordan ejerskifteforsikringen dækker, hvis man opdager en skade, mens man er i gang med at renovere?

Ny fremskrivning: Brug for 32.000 flere plejeansatte i 203017.11.2022 08:17:17 CET | Pressemeddelelse

Mens partierne i regeringsforhandlingerne drøfter et muligt mål om at hæve arbejdsudbuddet med i alt 50.000 personer, så viser en ny fremskrivning fra Forsikrings- og pensionsbranchen, at der alene i plejesektoren bliver brug for 32.000 flere plejeansatte i 2030, hvis de plejekrævende ældre skal have samme hjælp som i dag, og hjælpen løses på samme måde som i dag. Det skyldes, at der bliver markant flere plejekrævende ældre i de kommende år.