F&P: Aftale om vinterhjælp gavner både elkunderne og pensionsopsparerne

Regeringen har indgået en politisk aftale med Venstre, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om bl.a. at sænke elafgifterne og på den måde give en håndsrækning til de mange danskere, der er hårdt økonomisk ramt af inflation og stigende energipriser. F&P glæder sig over aftalen, der bl.a. er finansieret ved at hæve grænsen for, hvor meget alle danskere årligt kan indbetale til aldersopsparing – også kaldet det lave loft - allerede fra 1. januar 2023. Samtidig øges perioden med det høje loft fra fem til syv år før folkepensionsalderen, så det bedre kan betale sig at spare op til pension i de sidste år på arbejdsmarkedet. Det er en vigtig og god forbedring af mulighederne for at spare op til pension.

- De tårnhøje elregninger skaber en stor utryghed hos danskerne om deres økonomi, så det er positivt, at et bredt flertal kommer med en hjælpende hånd. Aftalen viser, hvordan pensionssystemet også her kan være med til at løse en stor samfundsudfordring i en svær tid. De forbedringer, som Folketinget gennemfører ved at udvide perioden med høj indbetaling før pensionsalderen, vil gavne rigtig mange pensionsopsparere, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

Han vurderer samtidig, at en hurtig udrulning af aldersopsparingen kræver, at politikerne og myndigheder hurtigst muligt får løst udestående knaster med modregning i offentlige ydelser.

- For at det for alvor bliver attraktivt for danskerne at spare op gennem aldersopsparing, så kræver det, at knasterne med modregning for en række offentlige ydelser hurtigst muligt bliver fjernet, så det altid kan betale sig at spare op gennem en aldersopsparing, siger Kent Damsgaard.

F&P peger samtidig på, at politikerne skal sikre en god balance mellem fradragsbaserede opsparinger og aldersopsparing. Derfor bør partierne som et naturligt næste skridt tage fat på Pensionskommissionens anbefalinger om at hæve skattefradragene for de ordninger.

- Fradragsberettigede pensionsordninger er det helt centrale element i det danske pensionssystem, og derfor har Pensionskommissionen også foreslået et højere skattefradrag for de ordninger. Det vil være oplagt for politikerne at tage fat på den opgave i forlængelse af aftalen her, siger Kent Damsgaard.

Ifølge Kent Damsgaard vil der være forskelle mellem pensionsselskaberne på, hvor langt de er med at brede aldersopsparing ud til deres kunder.

- Det er ikke alle selskaber, der vil være klar 1. januar 2023, men branchen vil som altid gøre, hvad vi kan. Det er selvfølgelig også en beslutning, som er op til de enkelte selskaber og deres medlemmer, siger Kent Damsgaard.