”Four more years” til Festugedirektør

I kontrakten var der to Festuger tilbage, men efter syv år som central spiller i det århusianske kulturliv, er direktør for Aarhus Festuge, Rikke Øxner, ikke på udkig efter nye græsgange, tværtimod byder hver Festuge på nye udfordringer. Nu har hun fået to år yderligere i spidsen for Aarhus’ største kulturbegivenhed og vil derved frem til oktober 2025 lede de kommende fire Festuger.
Aarhus Festuges direktør, Rikke Øxner, foto: Kissen Møller Hansen

For syv år siden blev hun præsenteret som ny frontperson for Aarhus Festuge. Efter en årrække hos Roskilde Festival var Rikke Øxner allerede dengang klar over, at det var en ganske speciel udfordring, hun gik ind til. Selv mener hun, at det bedste ved hvervet, er, at der hvert år er mulighed for at udvikle sig i jobbet.

- Aarhus Festuge er en genkendelig kulturel base for byen, men det er befriende, at der ikke er en bestemt skabelon for, hvad en Festuge skal indeholde. Den skal være ny og spændende hvert år, mener Rikke Øxner.

De mange Festuger har blot vist direktøren, at jobbet fortsat lover store muligheder.

- Kulturen har lov til at fylde på en helt anden måde i Aarhus end mange andre steder, og det mærker jeg jo på daglig basis i mit job. Fællesskaberne – og især de kulturelle af slagsen – spiller en helt særlig rolle her i byen. Derfor er jeg også meget stolt af, at vi for første gang i år får muligheden for at hylde den samhørighed, som skaber hele Aarhus i form af vores nyeste initativ komSAMMEN.

Hvorvidt Rikke Øxner skulle have sin kontrakt forlænget eller ej, var ikke en svær beslutning. Det mener, bestyrelsesformand for Aarhus Festuge og borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S).

- Som bestyrelsesformand blev jeg meget begejstret over nyheden om, at Rikke Øxner ønskede at fortsætte på posten som direktør. Hun har i høj grad formået at forny Festugen, som i øjeblikket formår at rumme såvel gadefesten som store opsætninger med internationale kunstnere.

Bestyrelsesformanden fortæller videre, at Rikke Øxner har formået at bygge bro mellem de forskellige Festuger med treårige temaer. Årets udgave af Festugen markerer afslutningen på temaet ”In It Together”.

- Vi kunne jo især mærke sidste år, hvor godt det tema stemte overens med folkestemningen, og vi havde virkelig en forrygende Festuge fyldt med energi og brede smil, siger Jacob Bundsgaard.

Temaet for fremtidens Festuger begynder allerede at rumstere i baghovedet for Rikke Øxner, men for nu ligger fokus fuldt og helt på at skabe en massiv folkefest i Aarhus.

- Jeg er så glad for at få muligheden for at fortsætte i en organisation, som formår at spænde bredt. Festugen er virkelig en stor del af byens selvforståelse, og derfor oplever vi år efter år, at der er stor spænding og interesse blandt århusianerne i forhold til, hvordan vi finder nye måder, vi sammen kan gå på opdagelse i vores by. Derfor glæder jeg mig virkelig til at se, hvordan gæsterne tager imod årets program, siger direktøren for Aarhus Festuge.

Aarhus Festuge finder i år sted fra den 26. august til den 4. september.

I år er der desuden for første gang i tre år uofficiel åbningskoncert, når Gnags spiller op til dans torsdag den 25. august på scenen i Byparken.

For yderligere information kontakt da Aarhus Festuges presse- og kommunikationsansvarlige Simon Fjordvang Brenøe-Jensen på telefon 29 20 94 86 eller via e-mail sfbj@aarhusfestuge.dk eller pressechef for Borgmesterens Afdeling Niels Buch Johannsen på nbj@aarhus.dk.

Information om Aarhus Festuge

Vester Allé 3