Fortsat mange ubesatte stillinger i små byggevirksomheder

Der var 36.100 ledige stillinger på det private arbejdsmarked i 3. kvartal i år, viser tal fra Danmarks Statistik. Især i de små bygge- og anlægsvirksomheder er der fortsat mange ledige stillinger.

- Der er en god grundform på arbejdsmarkedet. Det høje antal ledige stillinger skyldes en kombination af stor aktivitet på arbejdsmarkedet, som giver mange jobskift, men er samtidig også et udtryk for, at virksomhederne stadig har svært ved at finde medarbejdere. Stillingerne står derfor typisk ubesat i længere tid, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Små byggevirksomheder har stadig rekrutteringsudfordringer

I bygge- og anlægsbranchen udgør de ubesatte stillinger 2,5 procent af beskæftigelsen, hvilket er lidt over gennemsnittet for hele arbejdsmarkedet på to procent. Det er især i de allermindste byggevirksomheder, der er mange ubesatte job. I byggevirksomheder med 1-9 ansatte udgør de ledige stillinger tre procent af beskæftigelsen.

- En overvægt af ledige stillinger i byggeriets mindste virksomheder dokumenterer, at det især er dem, der har svært ved at finde kvalificererede medarbejdere. Stillingerne, der er slået op, er ubesatte i længere tid, og det er svært for de små lokale virksomheder at konkurrere, blandt andet lønmæssigt med de store, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.