Fortsat fremgang for Fibia

Flere kunder og massiv udrulning af fibernet hæver omsætning og resultat af den primære drift for femte år i træk.

Resultatet før afskrivninger, finansielle poster og skat (EBITDA) landede på 285 millioner kroner mod 240 millioner kroner i 2019. Omsætningen steg til 765 millioner kroner.

Det samlede resultat blev et minus på 61 millioner kroner, hvilket er forventeligt set i lyset af massive investeringer på knap 1 milliard kroner i 2020.

Vækst i omsætning og EBITDA hænger i høj grad sammen med en vækst i kundebasen der netto voksede med 33.000 i 2020 så Fibia ved årets afslutning havde 200.000 kunder. Samtidig fik godt 90.000 nye husstande mulighed for en fiberforbindelse. Dermed blev 2020 rekordår for nye fiberforbindelser fra Fibia.

Administrerende direktør Casper Holst-Christensen er tilfreds:

- Regnskabet viser, at vi har en rigtig god forretning. Vi tjener penge på vores primære drift og har en let skalerbar forretning, så vi har fundamentet til at vokse yderligere og rulle endnu mere fibernet ud, fastslår han.

I alt når Fibias fibernet i dag ud til mere end en halv million adresser på Sjælland og i Østjylland.

Digital lighed

Fibia har forpligtet sig til at give alle andelshavere i Andel og NRGi et tilbud om en ordentlig internetforbindelse inden udgangen af 2023.

- Ordentligt internet er en forudsætning for lokal og regional vækst og i øjeblikket en helt lavpraktisk nødvendighed for at kunne arbejde hjemme og have børn i hjemmeskole, konstaterer Casper Holst-Christensen og understreger, at det er både en samfundsnyttig og stor opgave:

- Derfor investerer vi alt hvad vi kan i at få fibernet ud til så mange som muligt så hurtigt som muligt. Sidste år investerede vi omkring 1 milliard kroner i at udbygge infrastrukturen og i år regner vi med at investeringen når op i nærheden af 1,5 milliarder kroner, fortæller han og konstaterer samtidig:

- Det kan selvfølgelig aflæses i regnskabet, men vi vil hellere sikre den digitale lighed og lave en langsigtet investering end lave sorte tal på bundlinjen i dag, fortæller Casper Holst-Christensen.

Endnu mere Waoo fra Fibia

For nylig blev Fibia eneejer af Waoo, der er et produkthus for internet og tv-løsninger.

- Med det fulde ejerskab af Waoo får vi mulighed for at sammentænke og styrke hele værdikæden – fra udrulning af fibernet til attraktive kundeløsninger. Waoo er et superstærkt brand, der er kåret Bedst i Test 9 år i træk, og vi har en ambition om at levere Waoo i så mange åbne net som muligt de kommende år, forklarer Casper Holst-Christensen.

Samtidig bliver Fibias net åbne for andre indholdsleverandører end Waoo. I 2020 lavede Fibia aftaler med fire tjenesteudbydere, der dækker seks brands og forventningen er, at alle, der er koblet på Fibias fibernet, får større valgfrihed inden sommer.

- Det giver brugerne en større valgfrihed og sikrer samtidigt at vi udnytter infrastrukturen bedre og det bidrager alt sammen positivt til vores forretning, siger Casper Holst-Christensen.

Fakta og nøgletal fra Fibias årsrapport

• Omsætning i 2020 stiger til 765 millioner kroner (2019: 637 millioner kroner)
  • EBITDA i 2020 stiger til 285 millioner kroner (2019: 239 millioner kroner)
  • Samlet resultat i 2020 blev minus 61 millioner kroner (2019: minus 49 millioner kroner)

Fakta om Fibia

• Ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (65.5%) og NRGi (34.5%)
  • Fibia havde i 2020 cirka 400 ansatte
  • Flere end 500.000 adresser har adgang til Fibias fibernet på Sjælland og i Østjylland
  • Fibia investerede cirka 1 milliard kroner i fibernet i 2020 og forventer at investerer cirka 1,5 milliarder i 2021.

For pressen: Rasmus Carlsen, 30 28 67 20

Øvrige: Fibias kundeservice på 70 29 24 44