Fortsætter vækst i Norden: Adyen offentliggør finansielle resultater for første halvår (H1) 2022

Adyen offentliggør finansielle resultater for første halvår (H1)

Nøgletal

Januar - juni 2022 sammenlignet med januar - juni 2021

• Processed volume var €345.8 milliarder, en stigning på 60% år-til-år. Point-of-sale processed volume ligger på €44.9 milliarder, en stigning på 97% år-til-år
  • Omsætning er på €608.5,mio., en stigning på 37% år-til-år
  • EBITDA på €356.3 mio., en stigning på 31% år-til-år, EBITDA-marginal på 59%
  • Free cash flow conversion ratio var 87% og med en CapEx på 6.6% af nettoomsætningen.

Fuld redegørelse for periodens finansielle resultater kan læses her.

Nordisk vækst

I løbet af årets (2022) første seks måneder har Adyen fortsat med at opbygge en arbejdsstyrke, der understøtter virksomhedens langsigtede mål. På globalt plan er Adyens arbejdsstyrke steget med 18% og har i dag 2.575 ansatte. Adyen i Norden har øget sin arbejdsstyrke med 30% i rapporteringsperioden i forhold til den tilsvarende periode.

Med målet om at kunne hjælpe kunder med at vokse ved at modernisere butiksoplevelsen, har Adyen accelereret innovationen i feltet ved at lancere - for første gang nogensinde - selvdesignede betalingsterminaler (POS-løsninger ). I forbindelse med lanceringen udruller bl.a. Nike, Lightspeed og Fresha terminalerne til brug i deres butikker.

Adyen har i løbet af det seneste halve år udvidet sit udvalg af lokale betalingsmetoder i Norden ved blandt andet at indgå et samarbejde med Collector og deres betalingsmetode Walley. Som den første ikke-nordiske bank har Adyen også tilsluttet sig det svenske Swish-netværk. Adyen tilbyder allerede peer-to-peer-betalingsmetoder, som MobilePay i Danmark og Finland samt Vipps i Norge.

Adyen har i rapporteringsperioden oplevet en stigende vækst inden for Unified Commerce, som er et tilbud til virksomheder, der forbinder alle salgskanaler inden for fysisk og digital handel på én samlet platform. Det nordiske kontor har i løbet af de seks måneder startet eller udvidet samarbejdet med blandt andre Reitan Convenience, Jula, Elgiganten og Elite Hotels. Væksten inden for tilbuddet er drevet af både eksisterende og nye kunder.

Adyen ser også vækst i sit tilbud hen imod platformsøkonomien, Adyen for Platforms, hvor man i løbet af årets første seks måneder blandt andet har indgået samarbejder med Timma og Floworder. Globalt har Adyen lavet aftaler med blandt andet Oracle, Crisp og Foodticket som platformskunder.

”Adyen har taget store skridt fremad i løbet af de sidste seks måneder og er i dag stærkere end nogensinde før. Vi har rekrutteret i høj fart for at kunne imødekomme den høje efterspørgsel på vores produkter fra nye kunder, men også fra eksisterende kunder. De bliver ved med at give os tillid til at implementere flere salgskanaler eller lancere på nye markeder med vores hjælp,” siger Tobias Lindh, Managing Director Adyen i Norden og Baltikum.

Om Adyen:

Adyen er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i en enkelt, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som bl.a. Elgiganten, Uber, H&M, Bestseller og Microsoft.

*Historiske tal er justeret siden tidligere offentliggørelse af regnskabsresultater.

Denne pressemeddelelse indeholder oplysninger, der kvalificerer eller kan kvalificeres som intern viden i henhold til artikel 7.1 i EU's markedsmisbrugsforordning.

Linus Kajander, PR- and Content Manager, Adyen Norden och Baltikum:

E-post: linus.kajander@adyen.com

Adyen offentliggør finansielle resultater for første halvår (H1)