Fortsæt ad reformsporet

Opsvinget i dansk økonomi er skabt af reformer på arbejdsmarkedet. Derfor er det bekymrende, at vismændene i dagens rapport ikke præsenterer ét eneste forslag, der kan øge arbejdsudbuddet

Beskæftigelsen er rekordhøj i Danmark, og den står til at vokse yderligere de kommende år. Men det sker kun, hvis vi står vagt om de reformer, der er blevet vedtaget de seneste 15 år.

- Opsvinget er i høj grad skabt af reformer, der har hjulpet flere danskere til at blive på arbejdsmarkedet. Derfor er det bekymrende, at vismændene ikke præsenterer ét eneste forslag, der øger arbejdsudbuddet. Der bliver i den grad brug for flere hænder, også selvom vismændene forudser et fald i væksten fra 2,0 procent i år til 1,3 procent næste år, siger cheføkonom hos Lederne, Niklas Praefke.

Han tilføjer, at der ellers er gode muligheder for både at få flere nyuddannede hurtigere i arbejde og øge ikke-vestlige indvandreres tilknytning til arbejdsmarkedet.

Ifølge vismændene kan vi langt hen ad vejen takke politikerne bag de seneste årtiers reformer for, at dansk økonomi i dag er så god, at vismændene betegner den som overholdbar. Overholdbarheden betyder ifølge vismændene, at det er muligt permanent at sænke skatterne med godt 40 mia. kr. eller hæve de offentlige udgifter tilsvarende.

- Hvis vi skal bevare sunde offentlige finanser, bør vi ikke afvige fra reformsporet men holde fast i den vedtagne plan om gradvist at hæve pensionsalderen de kommende år. Det skal ske i takt med, at danskerne bliver ældre og holder sig friske længere. Selvom den politiske debat lige nu handler om tidligere pension, skal vi være meget varsomme med at gå ned ad den vej. For lige så snart man sænker tilbagetrækningsalderen, piller man også ved holdbarheden i dansk økonomi, siger Niklas Praefke.

Hvis vi i stedet holder fast i den gradvise forhøjelse af pensionsalderen, bør vi samtidig lave en plan for, hvordan vi bruger det forventede overskud på de offentlige finanser bedst muligt, mener Lederne.

- Vi bør investere mere i uddannelse, bæredygtig udvikling og ny teknologi til at løse klimaudfordringerne. Og så bør vi øge gevinsten for de, der yder en indsats på arbejdsmarkedet, og hjælpe folk, der har brug for at forlade arbejdsmarkedet før pensionsalderen. Det vil komme os alle til gavn. Hvis vi som samfund investerer mere i uddannelse, vil det ruste danske virksomheder til den tiltagende globale konkurrence, siger cheføkonomen.

Han henviser til, at produktiviteten ikke er øget væsentligt de senere år

- En bedre uddannet arbejdsstyrke vil kunne sparke gang i produktiviteten, så dansk vækst ikke kun drives af flere hænder, men også smartere hoveder. En anden fordel er, at risikoen for nedslidning er mindre for mennesker med længere uddannelser, lyder det fra Niklas Praefke.

Niklas Praefke
Cheføkonom
mobil 24282452
nip@lederne.dk

Kvindelige ledere tjener 13 procent mindre end deres mandlige kolleger9.12.2019 09:23:58 CETPressemeddelelse

Ledernes nye lønstatistik viser, at de kvindelige medlemmer i den private sektor i gennemsnit tjener 13,3 procent mindre end mændene. Halvdelen af forskellen kan dog forklares med forskelle i blandt andet branche, uddannelse og anciennitet. Lederne mener, at barselsreglerne skal ændres for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Og det er meget glædeligt, at DI nu også støtter mere orlov til mænd.

Julefrokosten er også for chefen3.12.2019 16:10:00 CETPressemeddelelse

Julefrokosterne rundt omkring på landets arbejdspladser er i disse uger i fuld gang. Og en ægte dansk julefest er for mange lig med fest, dans og masser af alkohol. Men hvordan skal chefen forholde sig til festen? Det har Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver og teamchef hos Lederne, tre gode råd til. 1) Deltag til festen! Det første og vigtigste råd er, at du skal deltage til festen – hvis altså du kan. Julefrokosten er lige så meget din fest, som den er medarbejdernes. Og vælger du at blive hjemme, kan det sende et signal til dine medarbejdere om, at du ikke vil bruge tid på dem. Hvornår du skal tage hjem, afhænger af dit eget humør og stemningen. Vær opmærksom på dine medarbejdere og mærk ’temperaturen’ til festen – og lad vær med at tage tidligt hjem ’bare fordi’. En tidlig retræte kan måske blive opfattet som om, du ikke er komfortabel i samværet med dine medarbejdere. 2) Beslut dig for din rolle – inden festen starter Om du som leder skal holde dig til sodavand og gå tidligt hjem e

PRM: Grundfos-chef er Årets Leder 201928.11.2019 12:51:14 CETPressemeddelelse

Mads Nipper, topchef hos pumpegiganten Grundfos, er netop blevet kåret som Årets Leder. Han kommer i fornemt selskab med tidligere vindere, såsom Nils Smedegaard Andersen og Bodil Nyboe Andersen samt Jørgen Vig Knudstorp. Siden Mads Nipper i 2014 blev direktør for Grundfos, har han stået i spidsen for en virksomhed, som er med til at nedbringe verdens strømforbrug, skaffe adgang til rent drikkevand til millioner af mennesker og fremover kan være med til at møde de nedkølingsbehov, som klimaforandringerne skaber. Han leder ud fra tesen om, at lederen skal være med til at gøre arbejdet meningsfuldt for de ansatte. Og han brænder for bæredygtighed og digital transformation, hvilket han ofte italesætter på de sociale medier og i den offentlige debat. Prisoverrækkelsen af Årets Leder 2019 er en del af konferencen Ledelsens Dag, som Lederne er vært for i dag i København. Under kåringen sagde Ledernes formand, Svend Askær, blandt andet: - Mads Nipper har en autentisk og positiv ledelsesstil.