Forsvarsindustrien drøfter forsvarsforliget

Hvad kommer det nye forsvarsforlig med 13 milliarder kroner mere til landets sikkerhed til at betyde for de 150 virksomheder i den danske forsvarsindustri? Det spørgsmål drøfter centrale politikere, virksomhedsledere og eksperter på den store årlige konference for forsvars- og aerospaceindustrien i Danmark.

Pressen inviteres til
DDAC - Danish Defence & Aerospace Conference 2018,
Onsdag den 7. februar 2018, kl. 13,
Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V

På konferencen ser forsvarsindustrien på forsvarsforliget fra sin helt egen synsvinkel: hvad skal der leveres fremover af forsvarsmateriel?

I forligt er der lagt op til at øge indkøbet af forsvarsmateriel fra de nuværende 7 milliarder kroner til måske helt op til 10 milliarder kroner.

Talerne på konferencen dykker ned i forsvarsforliget enkelte dele - brigade, kampvogne, antiluftskyts og så videre.

På programmet er blandt andet nedenstående indlæg:

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov fortæller om forliget og hvad det mere nøjagtigt er forligspartierne ønsker at opnå.

Viceforsvarschefen Max A.L.T. Nielsen har indlæg om kravene fra Nato, som forliget forsøger at imødekomme.

Chefen for Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse Flemming Lentfer kommer i sit indlæg ind på det øgede behov for mandskab og materiel.

Center for Cybersikkerhed får med forliget 1.4 milliarder kroner mere og chefen for trusselsvurdering Thorsten Foldager Johnsen vil fortælle lidt om hvad alle pengene bruges til.

Om torsdagen er Erhvervsministeriets departementschef Michael Dithmer på programmet med et indlæg om industripartnerskabet mellem Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og DI om at fremme den danske forsvarseksport til USA.

Se hele programmet her

Yderligere oplysninger og tilmelding til konferencen: Pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.