Første landsindsamling i en tid med corona: På søndag samler frivillige fra Kræftens Bekæmpelses ind

På søndag ringer det på din dør, når tusindevis af indsamlere er på gaden for at samle ind til kræftsagen. Du kan også møde indsamlingen på Facebook, hvor man i år kan oprette en digital indsamlingsbøtte. Hvis du ikke er hjemme eller foretrækker at donere digitalt, kan du støtte kræftsagen via sms, MobilePay, bankoverførsel, girokort eller Facebook.
Kræftens Bekæmpelse afholder landsindsamling søndag den 16. august. Foto: Kræftens Bekæmpelse.

Søndag morgen går frivillige landet over i gang med at uddele indsamlingsbøtter, tasker, håndsprit, mundbind og foldere til de tusindevis af indsamlere, som fra kl. 10.00 vil gå rundt for at samle penge ind til Kræftens Bekæmpelse. Det er den første landsindsamling, efter at corona var skyld i, at en lang række foreninger måtte aflyse deres indsamlinger – heriblandt Kræftens Bekæmpelse.

- Vi glæder os til på søndag, som er en stor dag for kræftsagen og alle foreningens mange frivillige, som gør en kæmpe indsats i forbindelse med landsindsamlingen. Vi er glade for, at det lykkedes at flytte indsamlingen, for kræft holder ikke pause under corona. Kræft er den sygdom, som flest danskere dør af, så der er hårdt brug for de indsamlede midler. Jeg håber derfor, at rigtigt mange vil bidrage til sagen, siger Jesper Fisker, administrerede direktør i Kræftens Bekæmpelse.

Kræftens Bekæmpelse bruger de indsamlede midler til forskning, forebyggelse og patientstøtte. Kun 3 pct. af Kræftens Bekæmpelses midler kommer fra det offentlige, så danskernes støtte er vital for kræftsagen.

Corona skubbede landsindsamlingen

Landsindsamlingen var oprindeligt planlagt i marts, men blev flyttet på grund af corona. Det har betydet, at planlægningen måtte starte forfra, og Kræftens Bekæmpelse har måttet udtænke nye løsninger og indrette alt på en coronasikker måde i en tid, hvor forholdsreglerne løbende har forandret sig. Alle indsamlere får udleveret mundbind og håndsprit, så de kan spritte af jævnligt undervejs på ruten og har mulighed for at bære mundmind. Ligesom alle bliver instrueret i at holde afstand og overholde sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

- Vi har taget alle forholdsregler i brug, så både de mange indsamlere og dem, de banker på hos, kan føle sig helt trygge på søndag, siger Jesper Fisker.

Indsamling kun digitalt i særligt corona-ramte kommuner

Der vil desværre ikke være dør til dør-indsamlinger alle steder i landet. I særligt coronaramte kommuner som Aarhus er den fysiske indsamling helt afløst af en digital indsamling på Facebook. For som noget nyt i år, kan private oprette Facebookindsamlinger på vegne af Kræftens Bekæmpelse og på den måde samle ind i en virtuel indsamlingsbøtte i sit netværk. Facebookindsamlingerne vil fortsætte i dagene efter landsindsamlingen, og derfor vil det endelige indsamlingsbeløb først kunne offentliggøres på et senere tidspunkt.

Sidste år samlede de frivillige 35,3 mio. kr. ind ved landsindsamlingen. Det er også muligt at støtte kræftsagen via sms, MobilePay 93 80 00 og girokort. Læs mere på indsamling.dk.

Opret din egen digitale indsamling på Facebook (du skal være logget ind på Facebook).

FAKTA OM LANDSINDSAMLINGEN:

- Kræftens Bekæmpelses landsindsamling er den første store indsamling, der gennemføres efter corona-nedlukningen.

- Tusindevis af indsamlere er ude med indsamlingsbøtterne på søndag.

- Sidste år blev der indsamlet 35,3 mio. kr.

- Som noget nyt kører landsindsamlingen også som digital indsamling på Facebook den næste uge.

- Det endelige resultat ventes offentliggjort den 21. august.

- De indsamlede penge er med til at gøre en stor forskel for kræftsagen. For hver 100 kr. af indsamlingens overskud går 62 kr. til forskning i kræft, 19 kr. til patientstøtte, 16 kr. til forebyggelse af kræft og 3 kr. til administration.

- Kun 3 pct. af Kræftens Bekæmpelses indtægter kommer fra det offentlige.

For yderligere info, kontakt Kræftens Bekæmpelses pressevagt:

T: 35 25 74 00
M: kom@cancer.dk