Forslag om bedre universitetsuddannelser vækker glæde i DI

DI siger ja tak til anbefalingerne fra regeringens Udvalg om bedre universitetsuddannelser, som skal sikre højere kvalitet på universitetsuddannelserne og dermed dygtigere kandidater. Samtidig roser erhvervsorganisationen udvalgets forslag om at gøre uddannelserne mere erhvervsrelevante – bl.a. ved at få de digitale teknologier og it-kompetencer mere ind i uddannelserne.

Udvalget foreslår bl.a., at studerende med en bacheloruddannelse får bedre muligheder for at komme i job 2-3 år, før de går i gang med en kandidatuddannelse. Det skal ske ved at forlænge det såkaldte retskrav – det vil sige studerendes ret til at blive optaget på en kandidatuddannelse til 2-3 år.

- Det er en god idé, at bachelorerne får mulighed for bruge deres uddannelse et par år på arbejdsmarkedet, før de eventuelt læser videre på en kandidatuddannelse eller en erhvervskandidatuddannelse. Det kan være med til at højne de studerendes forretningsforståelse og øge interessen for at vælge en karriere på det private arbejdsmarked, siger viceadm. direktør Kim Graugaard.

Udvalget foreslår også, at universiteterne skal tilbyde mere undervisnings- og vejledningstid til de studerende.

- Det er en rigtig god ide, fordi vi ved, at det har betydning for kvaliteten, hvor meget tid de studerende bruger på deres studier, siger Kim Graugaard.

Udvalget foreslår videre, at man skal se på det nuværende optagelsessystem til de videregående uddannelser.

- Der er ingen tvivl om, at vi har et godt og enkelt optagelsessystem i dag. Men uddannelser som ikke allerede har besluttet at indføre adgangskrav udover en studentereksamen bør indføre det. Omvendt bør man se på, om man kan finde alternativer, der hvor unge kan blive afvist selv med et karaktergennemsnit på eksempelvis 11, siger Kim Graugaard.

-Virksomhederne har behov for medarbejdere, der både er fagligt dygtige og samtidig har forståelse for den digitale omstilling, som er i fuld gang ude på virksomhederne og i resten af samfundet. Det er derfor helt rigtigt, at udvalget anbefaler en indsats for at fremme it-kompetencer og digitale teknologier i universitetsuddannelserne, siger Kim Graugaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og