Forslag fra tænketank skal styrke nødlidende fremmedsprog i gymnasiet

"Den negative udvikling for fremmedsprogene i gymnasiet er alvorlig, og den skal vendes nu. Vi kan se, at det ikke er lykkedes at indfri gymnasiereformens mål om at få flere elever til at vælge sprog og flere til at opnå sprogkompetencer på et højere niveau", fastslår Tomas Kepler, fmd. for sprogtænketanken og Gymnasieskolernes Lærerforening.

I dag lancerer "Tænketanken om sprog", nedsat af Gymnasieskolernes Lærerforening med eksperter fra universiteter, gymnasier, DI, Det Nationale Center For Fremmedsprog og en række lederforeninger, fem forslag​, der skal være med til at rette op på den alarmerende udvikling for fremmedsprogene i gymnasiet.

Kun 9 procent af eleverne på stx har valgt sproglige studieretninger i år, mens tallet er 1 procent for hhx. I 2007 havde 42 procent af stx-studenterne mindst tre fremmedsprog, mens tallet var faldet til 4 procent ti år efter i 2017.

Den markante tilbagegang i søgningen til fremmedsprog er dybt bekymrende, understreger Tomas Kepler, formand for tænketanken og Gymnasieskolernes Lærerforening.

"Den negative udvikling for fremmedsprogene i gymnasiet er alvorlig, og den skal vendes nu. Vi kan se, at det ikke er lykkedes at indfri gymnasiereformens mål om at få flere elever til at vælge sprog og flere til at opnå sprogkompetencer på et højere niveau", fastslår Tomas Kepler.

Samtidig peger han på, at den forrige regerings nationale sprogstrategi og etableringen af et nationalt center for fremmedsprog endnu ikke har formået at rykke ved den vigende søgning mod fremmedsprogene i gymnasieuddannelserne.

"De initiativer, der er taget for at styrke sprogfagene, er ikke tilstrækkelige. Politikerne er nødt til at supplere med sprogtænketankens anbefalinger, ellers får vi ikke rettet op på den vigende søgning. Sprogfagene giver ikke alene eleverne nye sprog, de skaber værdifulde indsigter i andre landes samfund og kulturer, som også er afgørende for dansk erhvervslivs samhandel og eksport, pointerer Tomas Kepler.

Tænketanken anbefaler blandt andet, at politikerne ændrer og lemper reglerne for udbud af studieretninger, så skolerne får mulighed for at udbyde flere studieretninger, hvor 2. fremmedsprog kan indgå som studieretningsfag på a-niveau.

Derudover slår tænketanken til lyd for, at der bliver afsat penge til en pulje, som skolerne kan få tilskud fra til at oprette sproghold på højt niveau som fx tysk, fransk og spansk. På den måde kan skolerne oprette sprogholdene uden større økonomiske tab, selvom relativt få elever søger dem.

Læs anbefalingerne fra Tænketanken om Sprog.​

Tomas Kepler
tk@gl.org

GL: Over middel til ekspertgruppe om ny karakterskala1.10.2020 06:01:17 CESTPressemeddelelse

"Jeg ser positivt på de to modeller til en ny karakterskala, som ekspertgruppen læner sig op ad. Jeg foretrækker, at der kun er spring på 1 mellem karaktererne, og det falder ud til fordel for modellen 0-6. Men begge modeller skaber inden for 7 trin plads til en ekstra midterkarakter og afskaffer den nuværende skalas pædagogiske dumheder: De store og uensartede spring mellem karaktererne og den ubrugelige minus-03-karakter", siger GL's formand Tomas Kepler.

Uforløst potentiale i ny HF11.6.2020 07:35:18 CESTPressemeddelelse

"Hf-studenternes adgang til de lange videregående uddannelser skal sikres. Det nytter ikke, at det er tæt på umuligt for skolerne at tilrettelægge et adgangsgivende forløb på to år. Derfor skal der åbnes for, at de hf'ere, der kan og vil tage en udvidet 2-årig hf med direkte adgang til universitetet, kan starte på de ekstra timer allerede i 1. hf, og skolerne skal have ekstra økonomi til de forløb. Samtidig skal SU'en på hf-overbygningen, som giver adgang til de lange videregående uddannelser, sikres", understreger Tomas Kepler.

Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning3.12.2019 00:04:31 CETPressemeddelelse

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.