Aarhus Universitet: Arts

Forskningsgruppe sætter fokus på lægers brug af tolke i konsultationen

Del
Kommunikationen halter, når læger bruger tolke i konsultationen med etniske minoritetsborgere. Det resulterer i manglende medicinindtag, færre henvisninger og unødvendige indlæggelser. I et nyt studie vil forskere fra Aarhus Universitet undersøge, hvordan tolkningen mellem læge og patient kan blive bedre.

Det antages, at cirka 95 % af tolkene i sundhedssektoren er uden uddannelse, og så længe det ikke er et lovkrav, at tolke skal være certificerede, så vil kvaliteten fortsætte med at lide under det. I et nyt projekt SundTolk, som er støttet af Steno Diabetes Center Aarhus med 500.000 kr., vil en række forskere fra Aarhus Universitet tage tolkeudfordringen op på en helt ny måde.

”I stedet for at prøve at opkvalificere tolkene, vil vi i stedet prøve at give lægerne en bedre indsigt i tolkning. Vi vil blandt andet give dem en række værktøjer, så de bedre kan interagere med både tolk og patient. Vi vil i første omgang have fokus på konsultationer omkring diabetes, fordi det er et ret kommunikationstungt emne, der kræver, at patienterne forstår, hvordan de selv skal agere derhjemme med at lægge deres livsstil om,” forklarer professor Helle Vrønning Dam, der tidligere har været med til at udgive en rapport om minoritetstolkemarkedet. I projektet står hun for den tolkemæssige ekspertise, mens lektor Matilde Nisbeth Brøgger og professor Karen Korning Zethsen har sundhedskommunikation som forskningsområde.

Konkrete råd fra sidelinjen

I første omgang har forskningsgruppen udvalgt fem klinikker, hvor de skal observere konsultationerne mellem læge, patient og tolk. På baggrund af deres observationer vil de afholde kurser for hele sundhedspersonalet i klinikken.

”Vi vil blandt andet undersøge, hvordan sundhedspersonalet kontakter tolkene. Det er vigtigt at give tolkene en mulighed for at forberede sig blandt andet ved at informere dem om emnet for konsultationen,” forklarer Helle Vrønning Dam og tilføjer, at netop tolkenes manglende fagterminologi ofte er et af kritikpunkterne fra lægerne. Omvendt skal lægerne også undgå at bruge for mange fagtermer i deres kommunikation med patienterne.

Af andre forslag til hvad lægerne konkret kan gøre for at forbedre tolkemedieret læge-patient kommunikation, fremhæver Helle Vrønning Dam:

”Vi skal sætte lægerne ind i, at det er nødvendigt med kortere taletid, så tolken får tid til at oversætte. Og samtidig give lægerne en forståelse for, hvad de kan forvente af en tolk. En tolk oversætter ikke ord til ord, men budskaber. Og så er det vigtigt, at lægen taler direkte til patienten og ikke til tolken.”

Forskerne er i gang med at forberede dataindsamling og udvikle interventionen. Feltarbejdet ude i klinikkerne afventer situationen med corona, da forskerne gerne vil studere kommunikationen uden brug af mundbind.

Nøgleord

Kontakter

Helle Vrønning Dam, Professor ved Institut for Kommunikation og Kultur
Mail: hd@cc.au.dk
Mobil: 25385445

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Kan mødet med litteratur styrke trivslen blandt læger på en hospitalsafdeling? Det vil forskere bag nyt projekt finde ud af6.11.2025 11:04:54 CET | Pressemeddelelse

Kan læsning og samtale om litteratur være en vej til at styrke trivsel og fællesskab på en arbejdsplads som et hospital? Ja, mener forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt, om litteratur kan forbedre trivslen blandt læger på en afdeling på Aarhus Universitetshospital. De har nu modtaget omtrent to millioner kroner i støtte af Region Midts Kulturpulje til at udvide projektet.

Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse

Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye