Forsikring & Pension: Nedlukning gav hård økonomisk start på 2021

Kommentar: Dagens tal for BNP-indikatoren for 1. kvartal viser et tydeligt tilbageslag i økonomien som følge af vinterens nedlukning. Heldigvis for dansk økonomi og pensionsopsparerne er der fortsat udsigt til pæn vækst i 2021. Priserne er den store joker i øjeblikket, som kan true vækstudsigterne, vurderer F&P’s analytiker.

Dagens tal for BNP-indikatoren fra Danmarks Statistik viser, at BNP i 1. kvartal 2021 faldt med -1,5 pct. sammenlignet med 4. kvartal 2020.

- Det ser ud til, at de to store nedlukninger under coronakrisen ender med at ramme dansk økonomi som et W med to hårde tilbageslag, selvom anden nedlukning ikke rammer lige så hårdt. Vi kan også regne med en positiv udvikling og fremgang her i 2. kvartal, siger analysechef Andreas Østergaard Nielsen fra Forsikring & Pension.

Han peger på, at alle indikatorer peger på fremgang.

- Begge nedlukninger har været en nedfrysning af økonomien, og alle indikatorer peger på, at vi nu ser ind i en pæn vækst. Vækstudsigterne er positive og understøttes både af, at der er en masse udskudt forbrug, og at vi med frigivne feriepenge også har masser af penge stående, som er klar til at blive brugt på forbrug, siger analysechefen.

Han peger på stigende inflation som det største bekymringspunkt.

- Den største aktuelle bekymring er inflationen. Vi så i sidste uge indika-tioner på, at inflationen er stigende – dog fra et meget lavt udgangspunkt. Sammenholdt med den ekspansive pengepolitik, der er ført verden over, udskudt forbrug og en økonomisk sommer-hjælpepakke kan give prisstigninger, som godt kan dæmpe vores vækst, siger Andreas Østergaard Nielsen.

Andreas Østergaard Nielsen
Afdelingsleder
aon@forsikringogpension.dk

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring19.5.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvordan man er forsikret, hvis man kommer til skade, når man hjælper sin ven med havearbejdet? Ved de, om man kan få erstattet sit vandtab efter en skjult rørskade, eller om forsikringen dækker, hvis man får stjålet sin mobiltelefon, fordi man har glemt den et offentligt sted.

Rundspørge: Motion med kollegaer fremmer arbejdsglæden21.4.2021 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Et flertal af danskere i arbejde bekræfter, at det højner både trivslen og arbejdsglæden, når medarbejderne kan motionere i arbejdstiden. Det viser en ny spørgeundersøgelse udarbejdet for Danmarks Sundeste Arbejdspladser – Initiativprisen 2021. Konkurrencen om de bedste sund-hedsinitiativer er nu åben, og alle kan både indstille og stemme om de bedste initiativer på landets arbejdspladser.