Fornuftig finanslov for de danske virksomheder

Lederne mener, at den netop indgåede aftale om finansloven giver fornuftige rammer for lederne i de danske virksomheder. Det er ikke mindst positivt, at det fremover bliver mere attraktivt for pensionister at arbejde.

- Samlet set er det en finanslov, som forbedrer rammevilkårene for de danske virksomheder, og det er naturligvis meget positivt for vores medlemmer. Det er meget vigtigt, at det bliver mere attraktivt for pensionister at arbejde. Rigtig mange ledere oplever, at de får sværere og sværere ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft, og vi hilser ethvert skridt velkommen, som kan afhjælpe den problematik.

Sådan siger Berit Toft Fihl, sekretariatschef i Lederne, om den aftale om finansloven for 2019, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har indgået. Lederne roser også lettelserne for erhvervslivet i aftalen, og at der afsættes penge til det vigtige løft af erhvervsuddannelserne, som et bredt flertal i Folketinget indgik aftale om forleden.

Mens det er positivt, at seniorer får et øget økonomisk incitament til at blive i jobbet, ærgrer Berit Toft Fihl sig over, at forligspartierne ikke kunne blive enige om forbedrede muligheder for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft.

- På en række områder kan de danske virksomheder ganske enkelt ikke finde kvalificeret arbejdskraft inden for EU’s grænser, og derfor har vi stærkt brug for at gøre det nemmere at fastholde og tiltrække dygtige talenter fra lande uden for EU. Og Lederne håber stadig, at der i den nærmeste fremtid kan skabes flertal for at ændre på de regler, siger Berit Toft Fihl.

Søren Kudahl, pressechef i Lederne

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et