Fornuftig finanslov for de danske virksomheder

Lederne mener, at den netop indgåede aftale om finansloven giver fornuftige rammer for lederne i de danske virksomheder. Det er ikke mindst positivt, at det fremover bliver mere attraktivt for pensionister at arbejde.

- Samlet set er det en finanslov, som forbedrer rammevilkårene for de danske virksomheder, og det er naturligvis meget positivt for vores medlemmer. Det er meget vigtigt, at det bliver mere attraktivt for pensionister at arbejde. Rigtig mange ledere oplever, at de får sværere og sværere ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft, og vi hilser ethvert skridt velkommen, som kan afhjælpe den problematik.

Sådan siger Berit Toft Fihl, sekretariatschef i Lederne, om den aftale om finansloven for 2019, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har indgået. Lederne roser også lettelserne for erhvervslivet i aftalen, og at der afsættes penge til det vigtige løft af erhvervsuddannelserne, som et bredt flertal i Folketinget indgik aftale om forleden.

Mens det er positivt, at seniorer får et øget økonomisk incitament til at blive i jobbet, ærgrer Berit Toft Fihl sig over, at forligspartierne ikke kunne blive enige om forbedrede muligheder for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft.

- På en række områder kan de danske virksomheder ganske enkelt ikke finde kvalificeret arbejdskraft inden for EU’s grænser, og derfor har vi stærkt brug for at gøre det nemmere at fastholde og tiltrække dygtige talenter fra lande uden for EU. Og Lederne håber stadig, at der i den nærmeste fremtid kan skabes flertal for at ændre på de regler, siger Berit Toft Fihl.

Søren Kudahl, pressechef i Lederne