Fornuftig finanslov for de danske virksomheder

Lederne mener, at den netop indgåede aftale om finansloven giver fornuftige rammer for lederne i de danske virksomheder. Det er ikke mindst positivt, at det fremover bliver mere attraktivt for pensionister at arbejde.

- Samlet set er det en finanslov, som forbedrer rammevilkårene for de danske virksomheder, og det er naturligvis meget positivt for vores medlemmer. Det er meget vigtigt, at det bliver mere attraktivt for pensionister at arbejde. Rigtig mange ledere oplever, at de får sværere og sværere ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft, og vi hilser ethvert skridt velkommen, som kan afhjælpe den problematik.

Sådan siger Berit Toft Fihl, sekretariatschef i Lederne, om den aftale om finansloven for 2019, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har indgået. Lederne roser også lettelserne for erhvervslivet i aftalen, og at der afsættes penge til det vigtige løft af erhvervsuddannelserne, som et bredt flertal i Folketinget indgik aftale om forleden.

Mens det er positivt, at seniorer får et øget økonomisk incitament til at blive i jobbet, ærgrer Berit Toft Fihl sig over, at forligspartierne ikke kunne blive enige om forbedrede muligheder for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft.

- På en række områder kan de danske virksomheder ganske enkelt ikke finde kvalificeret arbejdskraft inden for EU’s grænser, og derfor har vi stærkt brug for at gøre det nemmere at fastholde og tiltrække dygtige talenter fra lande uden for EU. Og Lederne håber stadig, at der i den nærmeste fremtid kan skabes flertal for at ændre på de regler, siger Berit Toft Fihl.

Søren Kudahl, pressechef i Lederne

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande