ROMUROMU

Foredrag sætter Lejre og Odin-figuren i spændende perspektiv

Lejre Museum inviterer til foredrag om jernalderens og vikingetidens samfundsforhold på Sjælland. Ph.d. Trine Borake tager afsæt i nyere interessante fund fra Boeslunde syd for Slagelse og en helt særlig sølvfigur, som dukkede op i 2020, og som kaster nyt lys på Lejres Odin-figur
Kom til foredrag og bliv klogere på 500 års magtsæde i Lejre. Foto: ROMU.

I årevis har udgravningerne af kongehalskomplekset i Lejre givet os et unikt indblik i et af jernalderens og vikingetidens mest omfattende magtcentre. Mange af de rige genstande og fund fra udgravningerne kan i dag opleves på Lejre Museum, hvor de kaster lys på 500 års magt og fortæller historien om kongerigets vugge.

Men hvordan har resten af landskabet på Sjælland set ud i Lejres samtid? Og er det alene en fortælling om kongemagt og dynastier, eller er der grund til at se fortidens Sjælland fra et helt andet perspektiv? Kan det gavne at udfordre forestillingen om, hvad samfund og magt har været på Sjælland i jernalderen og vikingetiden?

Det er nogle af de spørgsmål, som foredraget ”Odin og kvinden fra Boeslunde” rejser.

Lille kvindefigur i sølv vækker opsigt

Hvis forskerne vil være klogere på Lejre og de funktioner og aktiviteter, der har udspillet sig ved de enorme haller og bebyggelser, kan det gavne at kigge på andre lignende samtidige lokaliteter og deres genstandsmateriale.

Og fra Boeslunde syd for Slagelse kommer en række usædvanlige fund fra samme periode, der sætter fundene fra Lejre i et spændende perspektiv.

Især en meget speciel lille kvindefigur, der blev fundet i 2020 har vakt opsigt. Dens udformning, materiale og størrelse har nemlig flere paralleller med den enestående Odin-figur, der blev fundet i Lejre i 2009.

I foredraget vil arkæolog og ph.d. Trine Louise Borake fortælle om undersøgelserne fra Boeslunde og andre lokaliteter på Vestsjælland og diskutere paralleller og modsætninger.

På jagt efter det sammenhængende billede

Trine Louise Borake er forhistorisk arkæolog og ansat på Museum Vestsjælland. I hendes ph.d. No man is an island – Anarchism and social complexity in Western Zealand 550-1350 analysere hun en række landlige detektorpladser for at få et mere sammenhængende billede af samfundsorganisationen i yngre jernalder og tidlig middelalder. De rurale pladser og deres rolle i samfundsorganisationen står centralt i hendes forskning, der også kredser omkring middelalderens landsbyer.

Tid, pris og sted

3. maj kl. 19-21

Orehøjvej 4B

4320 Lejre

Pris: 75 kr.

Book din billet her.

Kom til foredrag og bliv klogere på 500 års magtsæde i Lejre. Foto: ROMU.

Information om ROMU

Sankt Ols Stræde 3
4000 Roskilde

+45 46 31 65 00https://romu.dk/

ROMU har som statsanerkendt museum det kulturhistoriske ansvar for Roskilde, Frederikssund, Lejre og Egedal kommuner. ROMU har til opgave at indsamle, registrere, bevare, forske i og formidle kulturarven og gøre den vedkommende for borgere og samfund. ROMU udspringer af Roskilde Museum, der blev etableret i 1929. I dag driver museumsorganisationen 10 museer og besøgssteder.

ROMU har ansvaret for daglig ledelse og drift af Fondsorganisationen bag kulturarven ved Roskilde Domkirke og står overordnet for realiseringen af Verdensarvscentret.