Forbrugerne jagter de gode tilbud, men sparer ikke på lokale og bæredygtige varer

Ifølge den nye forbrugerundersøgelse fra PwC, hvor 9.180 forbrugere fra hele verden har deltaget, svarer 69 % af forbrugerne, at de vil spare på ikke-nødvendige udgifter pga. af stigende leveomkostninger. Halvdelen af forbrugerne er ekstremt eller meget bekymret for egen økonomi, og hele 9 ud af 10 har ændret forbrugeradfærd for at spare penge.
"De stigende leveomkostninger har en væsentlig indflydelse på, hvordan forbrugerne handler, både i de fysiske butikker og online. Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Livremmen spændes ind
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden et forventet fald i forbruget i løbet af de næste seks måneder på tværs af alle produktgrupper. Flest forbrugere planlægger at reducere deres forbrug inden for luksus- og premium-produkter (53 %), rejser (43 %) og mode (41 %), hvorimod færrest forventer at reducere deres forbrug af dagligvarer (24 %).
På trods af at forbrugerne planlægger at spare, er de dog fortsat villig til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 % er således villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materialer (77 %), eller produceret af en virksomhed med et godt etisk image (75%).
“Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper. Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Forbrugerne ændrer deres forbrugsvaner i såvel butikker som online. Næsten halvdelen (49 %) svarer således, at de køber bestemte produkter, når de er på tilbud/udsalg, 46 % søger forhandlere, der tilbyder højere værdi, 40 % benytter sig af sammenligningstjenester, der kan finde billigere alternativer, 34 % køber varer i løsvægt, og 32 % køber forhandlernes 'egne mærker' for at finde besparelser.
Metaverse som shopping kanal i et tidligt stadie
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden, at forbrugerne forventer at fastholde deres indkøbsvaner på tværs af online, fysiske butikker og klik og afhentning i løbet af de næste seks måneder, samt at Metaverse som shoppingkanal stadig er i et tidlig stadie. Alligevel svarer godt en fjerdedel (26%) af forbrugerne, at de har brugt Metaverse-platformen til underholdning, virtuelle oplevelser eller køb af produkter i 2022. Den største del af disse brugere har primært brugt Metaverse til virtual reality (VR), dvs. at spille spil eller se en film (10 %), eller til at deltage i en virtuel verden, dvs. opleve et detailhandelsmiljø eller en koncert (9 %).
"Som en fordybende digital platform repræsenterer Metaverse en betydelig mulighed for forretningstransformation, især som en måde at udvide shoppingoplevelsen før og efter et køb finder sted og for at øge engagementet med yngre generationer såsom Gen Z-kunder, som leder efter mere engagerende og fællesskabsforbundne oplevelser,” siger Henrik Trangeled Kristensen og tilføjer:
“Samtidig er forbrugerne i stigende grad forsigtige med deres databeskyttelse, så detailhandlere skal sikre, at de overholder databeskyttelsesregler, hvis de skal se vækst i onlineforbruget. I de seneste seks måneder har hver fjerde forbruger brugt Metaverse. Det indikerer, at teknologien er ved at blive en mere fremtrædende del af forbrugeroplevelsen.”
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi ca. 300.000 PwC'ere i 156 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Har du husket alle fradragene for årsopgørelsen for 2022?10.3.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra mandag den 13. marts åbner Skattestyrelsen for danskernes årsopgørelse, hvor du kan se, hvorvidt du får penge tilbage i skat, eller om du kan se frem til en ekstraregning. PwC har samlet en række råd, som du kan være særlig opmærksom på og bruge til at tjekke, om skatteoplysningerne og fradragene for 2022 er korrekte.
Kønsmæssig skævvridning på CBS-uddannelser hæmmer kvinders mulighed for høj løn og giver skæv talent-pipeline for danske virksomheder7.3.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kønspolariseringen er blevet større de seneste syv år på både bachelor- og kandidatuddannelser på Copenhagen Business School (CBS). Det gælder særligt på kandidatuddannelserne. Det skaber en skæv talent-pipeline for erhvervslivet og hæmmer kvinders mulighed for høj løn, viser ny analyse fra PwC og Axcelfuture om kønsdiversitet på uddannelserne på CBS.
Nu kan SVM’er få tilskud til bogføringssystemer og digital omstilling1.3.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Små og mellemstore virksomheder (SMV) kan fra den 6. marts søge om 100.000 kr. i tilskud til rådgivning om digital omstilling af virksomheden. Tilskuddet er ekstra relevant i år på grund af den nye bogføringslov og som forberedelse til fremtidig ESG-rapportering, og derfor er det en god idé at forberede ansøgningen nu, lyder det fra PwC.
Færre topledere i detail- og forbrugsbranchen tror på vækst i egen virksomhed20.2.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
På blot et år er andelen af topledere i detail- og forbrugsbranchen, der tror på vækst i egen virksomhed, faldet markant. 1 ud af 3 af toplederne vurderer derudover, at deres virksomhed ikke vil være økonomisk levedygtig om 10 år, hvis de fortsætter samme retning. Det får toplederne til at investere i automatisering, nye teknologiske løsninger og upskilling af medarbejdere, der skal være med til at sikre virksomheden til fremtiden, viser PwC’s CEO Survey 2023.
Medie- og underholdningsbranchen: Ændret kundeadfærd vil påvirke branchen mest de næste 10 år16.2.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ændringer i kundeadfærd og nye teknologier kommer til at fylde betydeligt mere i medie- og underholdningsbranchen end for topledere i andre brancher. Toplederne reagerer med investeringer i teknologi, automatisering og deres medarbejdere, viser PwC’s CEO Survey 2023 for medie- og underholdningsbranchen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum