Forbedrer arbejdsmiljø og fjerner flaskehalse: Fynske ROEQ lancerer unikt automatisk rullebånd til den mobile robot MiR500

ROEQ's topmoduler til selvkørende mobile robotter fuldautomatiserer den interne transport ved at afskaffe manuel læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationerne. På USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago i april lancerer den fynske teknologivirksomhed en unik automatisk rullebane, som monteres på toppen af en MiR500, den største mobile robot fra Mobile Industrial Robots. Nyskabelsen hedder TR500 Top Roller og ventes at tage verdensmarkedet med storm, fordi fjerner manuelle flaskehalse i logistikkæden.

Når hele arbejdsprocessen bliver håndteret af robotløsninger, som kommunikerer ubesværet med hinanden, booster det effektiviteten i logistikken. Det er visionen bag ROEQ’s nye TR500 Top Roller, som automatiserer læsning og aflæsning af MiR500, den største og stærkeste selvkørende mobile robot fra Mobile Industrial Robots (MiR). TR500 lanceres på ROEQ’s stand 8459 på Automate 2019-messen, som afvikles i Chicago 8.-11. april. På messens første dag præsenterer ROEQ også et andet nyt modul.

"En mobil robot uden automatisk rullebane eller topmodul er som en robotarm uden en griber," siger Peder Grejsen, teknisk direktør hos ROEQ. "Produktionsgennemløbet kan virkelig forøges, når de mobile robotter udstyres med intelligente topmoduler, som selv kan klare læsning og aflæsning." TR500 passer til amerikanske paller og kan leveres med fuldautomatisk løftefunktion til håndtering og levering af varer i højder fra 600 mm til 750 mm. Top Roller fungerer perfekt sammen med MiR's eget brugerinterface, hvor alle kontrolfunktioner indgår. Når den mobile robot bliver tilkaldt for at levere eller hente varer, kommunikerer det automatiske rullebånd med opsamlings- eller leveringsstationerne og vil automatisk aktivere læsning eller aflæsning ved ankomsten.

Fjerner ventetid og gør jobbet sundere

"Vi fjerner den sidste manuelle del af den automatiserede logistikproces ved at klare læsning og aflæsning af mobile robotter, noget som i dag foregår enten med gaffeltrucks eller palleløftere eller ved håndkraft," siger Peder Grejsen. "Vores nye topmodul med automatisk rullebane giver medarbejderne et bedre arbejdsmiljø, da den overtager de fysisk belastende opgaver, reducerer trucktrafikken og sænker støjniveauet."

CSO og stifter af MiR, Niels Jul Jacobsen, hilser TR500 velkommen i virksomhedens netværk af teknologipartnere. "Med TR500 tilbyder ROEQ et værdifuldt nyt produkt, som virkelig udvider anvendelsesmulighederne med en MiR500 robot," siger han. "Det, at den kan håndtere amerikanske pallestørrelser og samtidig er justerbar i højden, er unikke nye funktionaliteter, som adskiller ROEQ's nye topmoduler fra de eksisterende løsninger. Vi glæder os til, at den bliver lanceret i Nordamerika."

Åbner nye muligheder i USA

ROEQ udvider i den grad sit nordamerikanske netværk af distributører, og i de nordligste kyststater i USA er ROEQ repræsenteret af Knotts Company. Her ser salgschef, Mark Howe et kæmpepotentiale i at udstyre MiR500-robotter med automatiske rullebånd:
"Det at kunne håndtere en nyttelast på 500 kg på mobile robotter med automatisk rullebånd som topmodul åbner dørene til nye kundetyper," siger han og nævner lagerbranchen og distributionscentre. "Vi kan nu også fokusere på kunder, som håndterer materialer, der skal transporteres fra lager til produktionsområde. Vi har allerede oplevet en betydelig efterspørgsel efter ROEQ's mindre topmoduler, og vi forventer, at TR500 vil bliver lige så godt modtaget.”

TR500 fjerner også behovet for særlige pallestativer, tilføjer Cale Harbour, vicedirektør for produktsalg hos Advanced Control Solutions, ROEQ’s distributionspartner i det sydøstlige USA. "For kunder med begrænset plads kan det gøre en stor forskel," siger han. "I vores del af landet ser vi dette produkt som den perfekte løsning til for eksempel bil- og tæppeindustrien, hvor en stor del af den interne logistik nu kan automatiseres. Det er en helt ny teknologi, som virkelig har fået fat i løbet af det seneste halvandet år."

ROEQ lancerede for nylig TR125 Top Roller, som er beregnet til robotten MiR200. TR125 er den ideelle løsning til transport af produkter, der er pakket i papkasser, plastikbeholdere eller lignende. Virksomheden har også lanceret en række andet ekstraudstyr til MiR, blandt andet docking-stationer, hejseværker og den meget fleksible vogn ROEQ C300. Ved at anvende ROEQ C300-vognen kan robotten hente læssede vogne, køre dem til de anviste docking-stationer og aflevere dem, så de kan blive tømt eller forberedt til næste opgave. Denne løsning sikrer, at MiR-robotten kun er uvirksom i korte tidsrum, hvilket effektiviserer arbejdsgangene mellem de forskellige afdelinger på fabrikken.
"Når vi sælger en MiR-robot, er det altid en vigtig del af dialogen at supplere med ROEQ-moduler," siger Howe. "De giver en kæmpe merværdi, og vi er altid imponerede over, hvor godt produkterne er integreret med MiR-platformen på både hardware- og softwaredelen."

Om ROEQ
ROEQ er en forkortelse for "Robotic Equipment" og er en videreudvikling af den danske virksomhed Produkt Innovation (PI), som blev grundlagt i 2002, en R & D-konsulentvirksomhed med kunder som Novo Nordisk og Leica Geosystems. I foråret 2017 fik PI en konsulentopgave med Mobile Industrial Robots (MiR), og her opstod idéen til at udvikle de produkter, der sælges i dag. I foråret 2017 udviklede og testede tre medarbejdere de første løsninger, og salget af ROEQ-produkterne begyndte i starten af 2018. ROEQ har siden udviklet sig til et globalt netværk af engagerede distributører og fortsætter med at udvikle og fremstille nye spændende produkter, der forbedrer og effektiviserer arbejdsgangene i mange slags virksomheder verden over. Virksomheden er en del af den blomstrende danske robotklynge.
www.ROEQ.dk

Download fotos i høj opløsning, brochurer og datablade her.

Om ROEQ
ROEQ er en forkortelse for "Robotic Equipment" og er en videreudvikling af den danske virksomhed Produkt Innovation (PI), som blev grundlagt i 2002, en R & D-konsulentvirksomhed med kunder som Novo Nordisk og Leica Geosystems. I foråret 2017 fik PI en konsulentopgave med Mobile Industrial Robots (MiR), og her opstod idéen til at udvikle de produkter, der sælges i dag. I foråret 2017 udviklede og testede tre medarbejdere de første løsninger, og salget af ROEQ-produkterne begyndte i starten af 2018. ROEQ har siden udviklet sig til et globalt netværk af engagerede distributører og fortsætter med at udvikle og fremstille nye spændende produkter, der forbedrer og effektiviserer arbejdsgangene i mange slags virksomheder verden over. Virksomheden er en del af den blomstrende danske robotklynge på Fyn.
www.ROEQ.dk

VækstPartner Kapital stifter sin anden fond efter succes med investering i mindre danske virksomheder14.5.2019 06:00:00 CESTNyhed

VækstPartner Kapital lancerer nu fond nr. to på baggrund af sin succes med første fond, der fokuserer på teknologibaserede mindre B2B vækstvirksomheder. 150 af de 350 mio. kr. i den nye fond er allerede tegnet i first closing. Bag VækstPartner Kapital står en række erhvervsfolk og virksomhedsejere, bl.a. Casper Kirk Johansen og den tidligere CFO i Novo Nordisk, Jesper Brandgaard.

Leverandør til bilindustrien optimerer logistik med autonome, mobile MiR200-robotter29.4.2019 06:30:00 CESTNyhed

Mobile robotter fra danske Mobile Industrial Robots (MiR) anvendes globalt i syv produktionsanlæg under Visteon - en af verdens største leverandører til bilindustrien med fabrikker over hele verden. Visteon i Námestovo i Slovakiet er en af dem. For Visteon er intern logistik et vigtigt område i deres produktionsproces, og derfor er optimering af materialetransport en integreret del af virksomhedens strategi.