For få unge til at tage over, når håndværkere går på pension

Alt for få unge i de østjyske kommuner vælger at uddanne sig til fx tømrer, murer eller snedker, når de er færdige med 9. eller 10. klasse. Værst står det til i Aarhus. Samtidig er mange ældre håndværkere på vej på pension. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri, som frygter fremtidens mangel på faglærte hænder.

Unge i 9. og 10. klasse skal senest den 1. marts beslutte, hvilken vej de vil gå, når de er færdige med grundskolen. Kun 20 procent af de unge i Østjylland valgte sidste år at søge ind på en erhvervsuddannelse. Norddjurs, Hedensted og Samsø er de eneste kommuner i Østjylland, hvor søgningen ligger oppe i nærheden af de 30 procent. I Aarhus var det kun 14 procent. Det bekymrer Dansk Byggeri.

Godt 139.000 faglærte på landsplan har nemlig rundet de 60 år, og det betyder, at de har udsigt til at gå på pension inden for de næste 10 år.

- De store generationer er på vej ud af arbejdsmarkedet, og manglen på kvalificeret arbejdskraft vil kun blive værre i de kommende år, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher.

Kommunerne skal arbejde aktivt

Kommunerne er fra i år forpligtet til at sætte mål for søgningen til erhvervsuddannelserne, og Dansk Byggeri Østjylland opfordrer alle kommuner til at arbejde aktivt for at få flere unge til at søge.

- Alle kommuner har et ansvar. Der findes rigtig mange gode muligheder, hvor børn og unge kan få lov til at prøve, hvad det vil sige at arbejde i en byggevirksomhed. Virksomheder i hele området står klar til at samarbejde med skolerne og vise deres fag frem til de unge, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher.

Unge og forældre skal informeres bedre

Kommunerne bør ifølge formanden generelt tage et større ansvar for i skolerne at introducere børn og unge til håndværksfagene, så gymnasiet ikke automatisk bliver det naturlige valg.

- Der er fremtidsmuligheder i bygge- og anlægsbranchen, der løn under uddannelsen og job at få. Man kan blive selvstændig eller videreuddanne sig til ingeniør, bygningskonstruktør eller andet, og man får lov til dagligt at bruge sine hænder og sit hoved og udfolde sig kreativt, siger formand i Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher.

Formand i Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher, michael@e-anker.dk, telefon 86 15 29 11
Chefkonsulent Mette Skovgaard Petersen, msp@danskbyggeri.dk telefon 30 27 37 01.