For få unge til at tage over, når håndværkere går på pension

For få unge i Nordjylland vælger at uddanne sig til fx tømrer, murer eller snedker, når de er færdige med 9. eller 10. klasse. Samtidig er mange ældre håndværkere på vej på pension. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri, som frygter fremtidens mangel på faglærte hænder.

Unge i 9. og 10. klasse skal senest den 1. marts beslutte, hvilken vej de vil gå, når de er færdige med grundskolen. 26 procent af de unge i Nordjylland valgte sidste år at søge ind på en erhvervsuddannelse. I Aalborg var det 21 procent. På Morsø og Læsø var søgningen til erhvervsuddannelserne over 30 procent, og alle nordjyske kommuner ligger højere end landsgennemsnittet på 20 procent. Men Dansk Byggeri frygter alligevel, at det ikke er nok.

Godt 139.000 faglærte på landsplan har nemlig rundet de 60 år, og det betyder, at de har udsigt til at kunne gå på pension inden for de næste 10 år.

- Vi er bange for, at det nuværende optag ikke er nok til at erstatte det antal faglærte, vi forventer går på pension. Så selvom søgningen til erhvervsuddannelserne er højere i Nordjylland end i resten af landet, er det stadig vigtigt, at endnu flere bliver inspireret til at overveje om en erhvervsuddannelse ikke kunne være noget for dem, siger formand i Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Nødvendigt med mere ambitiøse mål

Kommunerne er fra i år forpligtet til at sætte mål for søgningen til erhvervsuddannelserne, og Dansk Byggeri opfordrer alle kommuner til at arbejde aktivt for at få flere unge til at søge.

- Alle kommuner skal med på vognen. Der findes så mange gode muligheder, hvor børn og unge kan få lov til at prøve kræfter med, hvad det vil sige at arbejde i en byggevirksomhed. Og virksomheder i hele Nordjylland står klar til at samarbejde med skolerne og vise deres fag frem til de unge, siger formand i Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Unge og forældre skal informeres bedre

Kommunerne bør ifølge formanden generelt tage et større ansvar for i skolerne at introducere børn og unge til håndværksfagene, så gymnasiet ikke automatisk bliver det naturlige valg.

- Alle kommuner er nødt til at hjælpe til med at ændre både børnenes, de unges og ikke mindst forældrenes holdning til de erhvervsfaglige uddannelser, så flere får øjnene op for, at en faglig uddannelse og karriere måske er et bedre valg for dem end en gymnasial uddannelse, siger formand i Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Formand i Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, henrikholm@granly-as.dk, telefon 24 88 71 71
Chefkonsulent Mette Skovgaard Petersen, msp@danskbyggeri.dk telefon 30 27 37 01.

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.