Før corona havde vi den højeste beskæftigelse nogensinde

Det sidste ”kongetal” for den danske lønmodtagerbeskæftigelse viser, at 2020 nåede at komme godt fra start før coronakrisen ramte. 7.500 nye lønmodtagerjob i januar og februar – herunder 1.300 i byggeriet. Ifølge Dansk Byggeri polstrer den rekordhøje beskæftigelse statskassen godt til offensive krisetiltag.

Ifølge Danmarks Statistik steg lønmodtagerbeskæftigelsen i februar med 1.800 personer. Dermed nåede der at blive sat endnu en beskæftigelsesrekord på 2.806.400 beskæftigede lønmodtagere, før coronakrisen i marts ramte dansk økonomi med en forhammer.

- Opsvinget på arbejdsmarkedet er i den seneste måned gledet ud mellem fingrene på os med samme hast som håndsprit og mundbind blev udsolgt på landets apoteker, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri, og uddyber:

- Sidste måned er i sandhed længe siden, men det danske arbejdsmarked var ellers kommet rigtig godt fra start med 7.500 nye job i årets to første måneder. Dermed var der umiddelbart før coronakrisen 2.806.400 personer med et lønmodtagerjob, hvilket er det højeste antal nogensinde i danmarkshistorien. Den beskæftigelsesrekord kommer desværre nok til at blive stående ganske længe, nu hvor coronakrisen har ramt os, og det går den forkerte vej med beskæftigelsen.

Velpolstret statskasse
Den rekordhøje beskæftigelse før coronakrisen er dog ifølge Dansk Byggeri også i den nye virkelighed ganske nyttig:

- Det var et sundt opsving uden større ubalancer, vi befandt os i. Og jo højere beskæftigelsen var før corona, jo mere har vi at give af, nu hvor aktiviteten i mange brancher styrtdykker. Samtidig er den høje deltagelse på arbejdsmarkedet – ikke mindst for seniorer - en meget vigtig årsag til de sunde offentlige finanser, vi nyder godt af nu, siger Bo Sandberg og fortsætter:

- Derfor kan hensynet til de offentlige finanser heller ikke bruges som undskyldning, når den første bølge af nødvendige, midlertidige og defensive hjælpepakker skal suppleres med mere offensive tiltag som fx at fremrykke energirenoveringer i offentlige bygninger, som jo alligevel skal laves på et tidspunkt.

1.300 flere byggejob i januar og februar
Zoomer man ind på bygge- og anlægsbranchen, så var 2020 ifølge Danmarks Statistik faktisk også startet ganske stærkt i den milde vinter med et plus på godt og vel 1.300 lønmodtagere i årets to første måneder.

- Byggeriet havde tydeligvis lagt an til en blød landing i løbet af 2020. Men med indtoget af ”coronanomics” bliver det nu desværre uundgåeligt en hård landing i stedet. Ingen brancher går fri, når der er tale om så kraftig en katastrofeopbremsning i dansk økonomi og på vores eksportmarkeder, siger Dansk Byggeris cheføkonom.

Det er ifølge Dansk Byggeri i høj grad private byggeprojekter, der udskydes eller droppes, mens de offentlige projekter er mere kriseresistente.

- Især renoveringsmarkedet lider under, at mange privatkunder sætter renoveringer i stå, og at handelsaktiviteten på boligmarkedet bremser midlertidigt op. Men også erhvervsbyggeriet vil dykke, spår Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.