FOA advarer: Corona er ikke ovre

Sundheds- og ældreministeriet åbner for flere besøg på plejecentre. Fagforeningen FOA maner til forsigtighed: Danmark er langt fra gennem krisen.

Der er nye corona-retningslinjer på vej til plejecentrene. En ny bekendtgørelse lægger op til, at det skal være nemmere at komme på og modtage besøg på landets plejecentre. Den beslutning får ikke sektormand i FOA Torben Hollmann, til at løfte armene op over hovedet af begejstring.

”Der har været et voldsomt pres på minister og myndigheder for at lempe reglerne. Nu har ministeren leveret. Nu må de samme politikere og organisationer som har presset på for en større og hurtigere åbning tage ansvar og kaste sig ind i kampen for at sørge for, at frontpersonalet får den testning, der er nødvendig for både borgere og ansattes sikkerhed. Der skal ansættes ekstra social- og sundhedspersonale, så den store opgave med at sikre, at besøg fra pårørende sker på en forsvarlig måde og vi har brug for yderligere rengøringspersonale for at sikre hygiejnisk rengøring af plejecentrene,” mener Torben Hollmann, formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA.

Besøg indendørs
Den nye lempelse af besøgsrestriktionerne indebærer, at der åbnes for besøg på indendørsarealer. Det bliver muligt at aflægge besøg på både ude- og indendørsarealer uden begrænsninger i antallet af besøgende.

Det vil stadig være muligt at fastlægge individuelle restriktioner under hensyn til det samlede smittetal for de enkelte kommuner samt oplysninger om, hvor smitten optræder lokalt.

”Vi forstår de ældre og deres pårørendes behov for at få flere besøg. Corona-krisen har været en svær tid. Det er ubærligt, når man ikke kan se sine kæreste og nærmeste. Men vi er altså nødt til at understrege, at Covid19 ikke er overstået. Over hele verden ser vi en opblussen af virus i lokale områder. Herhjemme kan vi for eksempel pege på situationen i Sindal,” siger Torben Hollmann.

I sidste uge blev over 30 ansatte og en række beboere på Vendelbocentret i Sindal ved Hjørring testet positiv for Covid19. Det skete parallelt med virus-udbrud på lokale minkfarme.

En udfordring for frontlinjemedarbejdere
”Frontlinje-medarbejderne i sektoren har taget udfordringen, de skiftende retningslinjer og det øgede pres med anerkendelsesværdig ro og faglighed. Vi skal huske, at de konstant lever med frygten for at tage virus med ind på plejecentrene og smitte borgerne eller måske tage den med hjem og smitte deres familie,” siger Torben Hollmann.

”Vi ser frem til at samarbejde om, hvordan vi bedst udmønter den nye bekendtgørelse ude på den enkelte institution, så vi sikrer mest mulig sikkerhed for både borgere og ansatte,” understreger Torben Hollmann.