Flere virksomheder bruger KPI-dashboards på kontoret

Besøger du et kontor i Danmark, er der en god chance for, at du støder på et såkaldt KPI-dashboard. Der er nemlig rigtig mange danske virksomheder, der bruger dem i hverdagen – og har stor succes med dette.

De kan bruges til rigtig mange ting, og derfor er der også stor forskel på, hvordan de bliver anvendt. Af denne grund er der også flere årsager til, at de danske virksomheder gør brug af disse dashboards på deres kontorer.

Til trods for, at de kan bruges til at vise mange KPI'er, statistikker og tal, bliver de primært brugt med henblik på ét formål: at motivere. Det handler nemlig om at bruge disse KPI'er til at motivere de ansatte på kontoret til at yde deres maksimale.

Hver virksomhed laver sit eget dashboard

En af de klare fordele ved et KPI-dashboard er, at man som virksomhed kan lave sit eget. Man er derfor ikke tvunget til at vælge en standardiseret løsning, der også bruges af et hav af andre virksomheder verden over.

Derimod kan man selv eller i samarbejde med den valgte udbyder få opsat et KPI-dashboard, der passer perfekt til ens forretning. Det betyder også, at man har mulighed for at bruge et sådant dashboard på den måde, man mener, der giver bedst mening.

Har du gjort dig overvejelser om at få opsat et eller flere af disse dashboards på din virksomheds kontor, skal du ikke tøve med det. Det er dog vigtigt, at du får lavet et eller flere dashboards, der giver mening for din forretning.

Flere udbydere tilbyder gamification

Hvad der også gør, at der er mange virksomheder, der har valgt at bruge KPI-dashboards er, at der i dag findes flere udbyder af dem, der tilbyder gamification.

Det betyder, at man kan få et konkurrenceelement ind over. F.eks. er det noget, der kan komme til sin ret i en salgsafdeling, hvor man kan lave en topscorerliste over de bedste sælgere, opsætte alarmer, der afgiver lyd, når der sker et salg mv.

Sådanne funktioner er medvirkende til, at man kan få endnu mere ud af sit dashboard. Det giver dog primært mening at bruge disse funktioner i afdelinger, der arbejder med kundeservice eller salg. Derfor er det også primært her, de bliver anvendt.

Hvis du mener, at det er noget, der kunne være tiltalende til din salgs- eller kundeserviceafdeling, bør du se nærmere på et KPI dashboard fra Plecto. De tilbyder nemlig sådanne funktioner til deres brugere.

Det giver et godt overblik

Til trods for, at brugen af disse dashboards i høj grad handler om at motivere, er det dog ikke det eneste, der ligger til grund for det. Det handler i lige så høj grad om, at de kan bruges til at give både ansatte og ejere et godt overblik over virksomheden.

Sættes det korrekt op, kan man nemlig følge med i virksomhedens vigtigste KPI'er i realtid. Det er især noget, der kan vise sig at være en fordel i en forretning, der udvikler sig hurtigt, og hvor man skal holde sig opdateret.