Flere vælger alternativ mad til julefrokosten

Mange vælger i dag at servere mad med flere grøntsager til julefrokosten. Det kan både være for at imødekomme de vegetarer og veganere, der måtte være rundt om bordet, men også for at gøre det nemmere at holde den slanke linje i løbet af december.

I mange familier og virksomheder er det blevet mere og mere normalt at servere alternative former for mad til julefrokosten. Selvom frikadeller, fiskefileter og æg med rejer stadig er lækre, deltager de fleste af os i dag i så mange julefrokoster, at vi ikke orker at skulle spise det tre eller fire gange i løbet af en måned.

Udover at vi savner noget variation i julemaden, er der også flere og flere, der har diæter, der ikke passer særligt godt med den traditionelle julemad. Det kan for eksempel være vegetarer, der hverken spiser kød eller fisk, og veganere, der heller ikke spiser æg og mælkeprodukter.

Endelig er der selvfølgelig også hensynet til den slanke linje, der vejer tungt for mange. Hvis du hver weekend i december sidder og stopper dig med julemad, kan du hurtigt regne med, at det kommer til at sætte sig på sidebenene. Det kan tage lang tid at tabe det igen efter nytår.

Flere grøntsager på julefrokostbordene

De forskellige hensyn til ændrede madvaner og den slanke linje betyder alt i alt, at der er kommet langt flere grøntsager på julefrokostbordene, end der har været tidligere. For eksempel er det i dag helt normalt, at der er en eller flere lækre og mættende måltidssalater på bordene.

En salat kan dog sagtens tage udgangspunkt i de andre ingredienser, der også er populære til jul. For eksempel er der mange, der bruger at servere en rødkålssalat eller en salat med grønkål. Dem kan du for eksempel toppe med mandler, appelsin og bær, der passer til årstiden.

Ved at være lidt kreativ er der altså masser af måder, hvorpå det er muligt at servere lidt anderledes mad, der stadig er meget julet, til julefrokosten. Præcis som mange allerede er begyndt at gøre.

Læs mere på den store guidehjemmeside Julefrokost Mad.

Information om Nem Aftensmad

Nem Aftensmad