DI - Dansk Byggeri

Flere unge i Odder skal vælge en erhvervsuddannelse

Folkeskolerne og de lokale virksomheder i Odder skal hjælpe hinanden med at vise eleverne i folkeskolen, de mange muligheder en erhvervsuddannelse giver. Erhvervspraktik og skoleklasser på besøg på byggepladser skal i højere grad ind i folkeskolen.

De lokale virksomheder og folkeskolerne i Odder skal være bedre til at samarbejde og bruge hinanden. Det gav Odder Kommune, Odder og Omegns Tømrermesterforening og Dansk Byggeri Østjylland hinanden håndslag på, da de mødtes til det årlige dialogmøde. Alle parterne har et stort ønske om, at flere unge i Odder skal vælge en erhvervsuddannelse.

- I kommunen har vi en klar interesse i, at vores lokale virksomheder har et ordentligt rekrutteringsgrundlag. Hvis de ikke kan skaffe de medarbejdere, som de har brug for, så risikerer vi, at de forlader kommunen. Det vil betyde færre arbejdspladser, mindre vækst og gå ud over velfærden i kommunen, så derfor er det et vigtigt indsatsområde for os. Vi har i byrådet netop vedtaget en ny erhvervsstrategi, som rækker frem mod 2025, og jeg ser frem til i samarbejde med vores erhvervsliv også i den sammenhæng at lave konkrete indsatser, siger borgmester i Odder kommune, Uffe Jensen.

I Odder Kommune vælger 20,8 procent af de unge at tage en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Det er dog stadig et stykke fra det nationale mål om en andel på mindst 25 procent i 2020 og mindst 30 procent i 2025.

- Allerede nu er der virksomheder, som har haft svært ved at finde de medarbejdere, som de har brug for, og vi ved allerede nu, at der i bygge- og anlægsbranchen i fremtiden bliver brug for endnu flere med et svendebrev. Derfor er jeg glad for, at kommunen gerne vil være med til at gøre en indsats for at vise de unge alle de karrieremuligheder en erhvervsuddannelse giver, siger formand for Odder og Omegns Tømrermesterforening, Bent Jochumsen.

Der er enighed om fremadrettet at sikre, at alle elever i folkeskolen kommer i erhvervspraktik, og at besøg på en byggeplads eller i en virksomhed i højere grad skal tænkes ind i undervisningen i folkeskolen.

- Netop den slags tiltag, hvor de unge kommer ud i virkeligheden og får lov til at se, hvordan man bygger en bro eller et hus, og hvilke spændende arbejdsopgaver der er i byggebranchen, det gør, at flere bliver nysgerrige på faget. Samtidig kan de også se, hvad de kan bruge det, de fx lærer i matematik til i praksis. Så jeg ser meget frem til, at vi får et tættere samarbejde mellem vores bygge- og anlægsvirksomheder og folkeskolerne, siger bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Østjylland Peehr Svensson.

Odder kommune har i samarbejde med erhvervslivet netop afholdt ”Åben virksomhed”, hvor lokale virksomheder holder weekendåbent for fx jobsøgende, unge og andre interesserede om fremtids- og karrieremulighederne i deres fag.

Borgmester i Odder Kommune Uffe Jensen, telefon 26 72 05 56
Bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Østjylland Peehr Svensson, telefon 40 52 58 00
Formand for Odder og Omegns Tømrermesterforening Bent Jochumsen, telefon 20 43 03 14

Information om DI - Dansk Byggeri