Flere skal fra udskiftningsbænken og ind på banen

Foreløbig stiger arbejdsstyrken lige så meget som beskæftigelsen. Og lige nu har vi en gylden mulighed for at flytte folk på passiv forsørgelse ind på arbejdsmarkedet, mener Dansk Byggeri.

- I april 2018 var der 2.736.600 personer med lønmodtagerjob. Og jobskabelsen var tilbage for fuld styrke i april med 3.200 nye job. Aldrig i Danmarkshistorien har der været flere lønmodtagere i job, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

- Den gode nyhed i dansk økonomi er, at arbejdsstyrken i disse år heldigvis stiger nogenlunde ligeså meget som beskæftigelsen. Det gør opsvinget mere langtidsholdbart, siger cheføkonomen.

Flere skal have fodfæste på arbejdsmarkedet
Men opsvinget varer ikke evigt. Og det er i den nuværende højkonjunktur, man burde skrue op for reformdagsordenen, påpeger Dansk Byggeri.

- Det er nemlig nu, der er job at få for nogle af de udsatte og marginaliserede grupper, som gerne skulle have fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er nu, vi kan flytte folk fra bænken og ind på banen, siger Bo Sandberg.

- Samtidig burde man genbesøge efterløns- og tilbagetrækningsreglerne for os, der er allerede er i spil på arbejdsmarkedet i forvejen. Men her må man desværre konstatere, at det politiske råderum ikke matcher det økonomiske.

- Presset på arbejdsmarkedet kan formentlig gennem hele 2018 håndteres med stigende arbejdsstyrke. Det åbner for at flytte mange fra passiv til aktiv forsørgelse, og indtil videre har vi heller ikke set noget voldsomt lønpres. En medvirkende forklaring herpå, er den livsvigtige adgang til udenlandsk arbejdskraft. Der er plads til og brug for alt, hvad vi kan få af både danske og udenlandske lønmodtagere. Det er et både-og, ikke et enten-eller, pointerer cheføkonomen.

Status quo i byggebranchen
I bygge- og anlægsbranchen var der status quo i beskæftigelsen fra marts til april, hvor der var 160.900 beskæftigede lønmodtagere i byggeriet. For en sjælden gangs skyld er der ikke skabt nye byggejob to måneder i træk. Men her har den usædvanligt lange og kolde vinter nok haft en finger med i spillet.

- På byggeområdet er det især nybyggeri af boliger, der trækker opad. Og man bør ikke gå i panik over et par måneder med status quo i byggebeskæftigelsen. Trenden peger fortsat opad, men de nye tal vidner om, at de allerkraftigste vækstrater er bag os. Byggekranerne vokser ikke ind i himlen, og det er nok også meget sundt, siger Dansk Byggeris cheføkonom.

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.