Flere skal fra udskiftningsbænken og ind på banen

Foreløbig stiger arbejdsstyrken lige så meget som beskæftigelsen. Og lige nu har vi en gylden mulighed for at flytte folk på passiv forsørgelse ind på arbejdsmarkedet, mener Dansk Byggeri.

- I april 2018 var der 2.736.600 personer med lønmodtagerjob. Og jobskabelsen var tilbage for fuld styrke i april med 3.200 nye job. Aldrig i Danmarkshistorien har der været flere lønmodtagere i job, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

- Den gode nyhed i dansk økonomi er, at arbejdsstyrken i disse år heldigvis stiger nogenlunde ligeså meget som beskæftigelsen. Det gør opsvinget mere langtidsholdbart, siger cheføkonomen.

Flere skal have fodfæste på arbejdsmarkedet
Men opsvinget varer ikke evigt. Og det er i den nuværende højkonjunktur, man burde skrue op for reformdagsordenen, påpeger Dansk Byggeri.

- Det er nemlig nu, der er job at få for nogle af de udsatte og marginaliserede grupper, som gerne skulle have fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er nu, vi kan flytte folk fra bænken og ind på banen, siger Bo Sandberg.

- Samtidig burde man genbesøge efterløns- og tilbagetrækningsreglerne for os, der er allerede er i spil på arbejdsmarkedet i forvejen. Men her må man desværre konstatere, at det politiske råderum ikke matcher det økonomiske.

- Presset på arbejdsmarkedet kan formentlig gennem hele 2018 håndteres med stigende arbejdsstyrke. Det åbner for at flytte mange fra passiv til aktiv forsørgelse, og indtil videre har vi heller ikke set noget voldsomt lønpres. En medvirkende forklaring herpå, er den livsvigtige adgang til udenlandsk arbejdskraft. Der er plads til og brug for alt, hvad vi kan få af både danske og udenlandske lønmodtagere. Det er et både-og, ikke et enten-eller, pointerer cheføkonomen.

Status quo i byggebranchen
I bygge- og anlægsbranchen var der status quo i beskæftigelsen fra marts til april, hvor der var 160.900 beskæftigede lønmodtagere i byggeriet. For en sjælden gangs skyld er der ikke skabt nye byggejob to måneder i træk. Men her har den usædvanligt lange og kolde vinter nok haft en finger med i spillet.

- På byggeområdet er det især nybyggeri af boliger, der trækker opad. Og man bør ikke gå i panik over et par måneder med status quo i byggebeskæftigelsen. Trenden peger fortsat opad, men de nye tal vidner om, at de allerkraftigste vækstrater er bag os. Byggekranerne vokser ikke ind i himlen, og det er nok også meget sundt, siger Dansk Byggeris cheføkonom.

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.