Flere rettigheder til børn kræver tid til socialrådgiverne

Dansk Socialrådgiverforenings formand Mads Bilstrup roser regeringens børne-udspil, men efterlyser penge til inddragelse og hurtigere hjælp til udsatte børn.
Med sit udspil 'Børnene Først' sætter regeringen udsatte børn øverst på den politiske dagsorden. Udspillet har især fokus på udsatte børns rettigheder og tryghed og bliver godt modtaget af socialrådgivernes formand, Mads Bilstrup.

-        Regeringen skal have stor ros for at sætte de udsatte børn på dagsordenen og for at spille ud med et så ambitiøst udspil. Det vil give de børn, som det hele handler om, en langt stærkere stemme i forhold til deres egen sag, og jeg er rigtig glad for, at der også er fokus på stabilitet og tryghed for børnene, siger Mads Bilstrup.

Regeringen vil blandt andet give børn på ti år og ældre ret til at klage over afgørelser i deres sag og mulighed for at få en støtteperson, de selv vælger. Derudover skal børn have så få sagsbehandlere som muligt. Socialrådgiverne kalder udspillet 'ambitiøst', men påpeger, at ambitionerne kun kan indfries, hvis der følger ressourcer med.

-       Socialrådgiveren er bindeled og tovholder i et barns sag og dermed for de forslag, som regeringen kommer med. Det er en af vores kerneopgaver at finde frem til, hvad barnet og familien har behov for gennem et tillidsfuldt samarbejde og træffe afgørelser om, hvad der skal ske. Det kræver tid at opbygge den tillid og inddrage børnene på en god måde, siger Mads Bilstrup og påpeger, at socialrådgiverne i dag oplever et alt for højt tidspres.

-        De gode intentioner om flere rettigheder, inddragelse af børnene og stabilitet i mødet med socialrådgiveren risikerer at kuldsejle i mødet med virkeligheden. De mange nye rettigheder og krav til processen kræver tid – og tid er i forvejen en stor mangelvare for socialrådgiverne, der arbejder med udsatte børn, siger han.

Socialrådgiverne er i forvejen Danmarks mest stressede faggruppe, og værst ser det ud for dem, der arbejder med udsatte børn. Derfor er der brug for mange flere ressourcer til området og et loft over antallet af børn og familier, som hver enkelt socialrådgiver har ansvar for, lyder det fra Mads Bilstrup.

- Jeg er glad for, at regeringen har modet til at sætte udsatte børn på dagsordenen. Jeg håber virkelig, at de også har modet til at sætte de ressourcer af, der skal til, for at føre de gode tanker ud i livet. Mange socialrådgivere, der arbejder med udsatte børn og familier, har desværre alt for ringe arbejdsvilkår og alt for lidt tid. Derfor oplever børnene ofte, at deres socialrådgiver stopper, og de må begynde forfra med en ny socialrådgiver. Der er hårdt brug for mere tid til at løfte ambitionen om at sætte børnene først. Derfor står et loft over, hvor mange udsatte børn og familier en socialrådgiver har ansvar for, allerøverst på min ønskeliste.

Kontakt:
Mads Bilstrup, formand for Dansk Socialrådgiverforening, tlf: 4073 9441