Flere lejere er villige til at betale mere for en energirigtig bolig

Tætte vinduer, isolerede gulve og vægge og andre energi- og klimavenlige løsninger er tillokkende for flere lejere, også selvom det betyder en højere husleje. Det viser en ny spørgeundersøgelse fra Dansk Byggeri. Det er især udsigten til en lavere el- og varmeregning, der gør lejerne villige til at betale mere i husleje for en energi- og klimarigtig bolig.

I spørgeundersøgelsen, som er foretaget af YouGov for Dansk Byggeri, svarer 39 procent af de adspurgte lejere, at de er villige til at betale mere i husleje, hvis de kan bo i en energi- og klimavenlig bolig. Lidt flere, 41 procent, svarer, at de ikke vil betale mere for de energirigtige løsninger.

- At fire ud af ti lejere er villige til at betale mere for en energirigtig bolig viser, at der er et stort potentiale i at satse på grønne løsninger og energi- og klimavenlige lejeboliger, når boligselskaber, kommuner og private bygherrer bygger nyt. Og det samme, når eksisterende udlejningsejendomme skal renoveres. Det er bare med at komme i gang, så vi kan få bragt den miljømæssige standard op og energiforbruget ned i vores bygninger. Det er der i den grad behov for, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Billigere el- og varmeregning
Undersøgelsen viser, at den største motivation for lejerne i forhold til at bo i en energirigtig bolig er udsigten til at kunne spare penge på el og varme.

- Der er ingen tvivl om, at økonomien spiller en vigtig rolle i forhold til, om man vil betale mere for at bo en energi- og klimavenlig bolig. Hvis lejerne kan spare på el- og varmeregningen, er de samtidig villige til at smide lidt ekstra efter huslejen, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Flere kvinder vil betale mere for en energivenlig bolig
Kvindelige lejere er mere villige til at betale mere for at bo i en energi- og klimavenlig bolig end mandlige. I spørgeundersøgelsen siger henholdsvis 40 procent kvinder og 37 procent mænd ja til at betale mere for bo i en energirigtig bolig. Mens 45 procent mænd og 38 procent kvinder svarer nej til spørgsmålet.

Direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.