Flere kvinder i byggeriet? Byggeriets Kvinderåd er klar med anbefalinger

Kan vi gøre mere for at få flere kvinder til at vælge en uddannelse og karriere i bygge- og anlægsbranchen. YES. Selvfølgelig kan vi det, mener Byggeriets Kvinderåd, der 8. januar er klar med helt konkrete forslag til, hvordan.

Blandt anbefalingerne er forslag til, hvordan de enkelte virksomheder og erhvervsskoler kan sætte den gode tone og kammeratskabet på dagsordenen. Hvordan man kan lære skoleeleverne mere om håndværk og nedbryde børnenes, forældrenes og lærernes fordommene om, at det da kun er noget for drenge. Og hvordan man kan ændre hele den måde, man taler om bygge- og anlæg på i samfundet.

Anbefalingerne bliver offentliggjort ved et ”rejsegilde”:

Tirsdag den 8. januar kl. 12-14 i Energy Hub, Sundkaj 7, 2. tv, 2150 Nordhavn.

Pressen og andre er velkommen.

Forslagene kommer vidt omkring både mytedræberkampagner, damekalendere, byggemarkeder, kompetenceudvikling af erhvervsskolelærere, håndværk på skoleskemaet, rollemodeller og en helt ny måde at kommunikere på.

Og der er brug for det hele. I dag er kun omkring ni procent af de ansatte i byggeriet kvinder. Bygge- og anlægsvirksomhederne mangler dem, og målet er at få andelen fordoblet på ti år.

Ved arrangementet er der oplæg af blandt andet adm. direktør i Dansk Byggeri og formand for Byggeriets Kvinderåd Lars Storr-Hansen, tv-vært Christine Feldthaus, direktør for LIFE-læringscentre Christine Antorini og adm. direktør Jesper Arkil fra Arkil Holdning A/S, der alle er medlemmer af Kvinderådet og direktør. Mens stifter af Divers Nina Groos i bedste forsamlingshusstil vil styre debatten med gæsterne om, hvordan anbefalingerne bliver til virkelighed.

Underdirektør Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, 25 66 63 12
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02