Flere klik giver dyrere rejser

4 ud af 10 har oplever at ferien bliver dyrere, jo flere gange de søger på fly og hotel

Jagten på en billig flyrejse eller et attraktivt hotelophold på nettet, kan i sidste ende betyde, at ferien bliver dyrere. I en ny undersøgelse foretaget for Ingeniørforeningen, IDA angiver rigtig mange danskere nemlig, at de oplever at prisen stiger, jo flere gange de søger på den samme flyrejse eller hotelophold. Hele 40 procent svarer, at de ’helt sikkert’ har oplevet det, mens 26 procent tror, de har været udsat for det.

En familie på fire kan spare hundredevis af kroner, hvis man planlægger rejsekøbet ordentligt. For udbud af flybilletter og priserne på dem tilpasses efter bookingsituationen, og det er en af årsagerne til, at mange oplever, at samme plads på samme flyafgang ikke koster det samme.

Det kan normalt bedst betale sig at booke i god tid, så der er adgang til de billigste billetkategorier på flyene. Fx kan en efterårsferie med fordel bookes allerede i påsken, hvis rejsemålet er fastsat.

Men der er også en række andre ting man kan gøre for at undgå de unødvendige prisstigninger. Hvis du kan tilgå din computer fra en anonym søgemaskine som eksempelvis browseren Tor, så kan flyselskaberne ikke se, hvad du tidligere har søgt på.

Tina Splidsboel - tlf. 60 666 700 - e-mail: tsp@ida.dk

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le