Flere flytter fra end til København

Der flyttede flere personer fra København end til København i 2018. Og flyttemønstret til og fra Danmarks største by har ændret sig. Nu er det især kommunerne tæt på København, der trækker, viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.

Lavere priser på boliger og gode muligheder for job gør det populært for københavnerne at flytte til omegnskommunerne og kommuner syd og nordvest for København*. Og der er nu flere, der vælger hverdagen i København fra, end der vælger den til. Sidste år fik 42.600 nye beboere adresse i København, mens knap 44.000 valgte at flytte fra byen.

- Siden 2012 er boligpriserne steget markant i København, og det er en af grundene til, at flere vælger at bosætte sig uden for byen. En ejerlejlighed i København på 90 kvadratmeter til godt 3,6 millioner kroner er i gennemsnit godt 900.000 kroner billigere i omegnskommunerne og over halvanden million kroner billigere i Køge. Så man kan få meget mere bolig for pengene, hvis man er villig til at flytte lidt ud fra byen. Og det kan være tillokkende for mange, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Københavnerne bosætter sig i nærheden
Når beboerne i København forlader byen, flytter de fleste ikke ret langt væk, viser opgørelsen, der er baseret på tal fra Danmarks Statistik. Og det er især omegnskommunerne og kommuner syd og nordvest for København, der ligger i top, når man måler, hvor nettotilflytningen fra København er størst. Sidste år var der eksempelvis 1.211 flere personer, der flyttede fra København til Rødovre, Hvidovre og Herlev end den anden vej.

- Vi kan se, at de populære nettotilflytterkommuner er ændret i årenes løb. I år er kommuner som Køge, Solrød og Ballerup også med i toppen sammen med omegnskommunerne, siger Jacob Hangaard.

Under forrige højkonjunktur var der også flere danskere, der flyttede ud af København end til København, men dengang var bevægelsen i flyttemønstret mere jævnt fordelt ud over hele Sjælland.

- Som billedet er nu, er københavnerne ikke meget for at flytte længere væk, end at de stadig kan bevare det nære tilhørsforhold til hovedstaden og bruge byens mange tilbud, siger Jacob Hangaard.

At Københavnerne nu bliver i omegnen, når de flytter fra byen, skyldes blandt andet, at det under denne højkonjunktur især er i og omkring København, at størstedelen af de nye arbejdspladser bliver skabt.

Nødvendigt med flere boliger
I takt med, at Hovedstadsområdet vokser, er der ifølge Dansk Byggeri blandt andet behov for, at infrastrukturen bliver bedre.

- Og det er samtidig nødvendigt at bygge flere boliger - særligt mindre lejligheder. På den måde kan vi både sikre en sammenhængende hovedstad og et boligmarked, der matcher behovet, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

* I analysen dækker København over kommunerne København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør.

Økonomisk konsulent Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon 61 66 53 58
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.