Flere elever får byggeri på skoleskemaet

Skoleelever fra Midtjylland får snart mulighed for at komme ind bag hegnet på en byggeplads og prøve kræfter med bygge- og anlægsbranchens værktøj og metoder. Det sker gennem undervisningsforløbet Byggeboxen, der skal få flere unge til at få øjnene op for en fremtid i branchen som for eksempel struktør, gulvlægger eller murer.

Med undervisningsforløbet ”Byggeboxen” kan elever fra 4.-7. klasse blandt andet opleve, hvordan fag som dansk, matematik og natur/teknologi kan bruges i praksis. De får også indblik i, hvordan det er at arbejde på en byggeplads, og hvad en faglært håndværker skal kunne.

Byggeboxen er et velafprøvet undervisningsforløb, som er udviklet af BIBIANA Danmark. De seneste to år har skoleelever fra Høje-Taastrup, København, Frederikssund, Ballerup og Roskilde kommuner besøgt en af de tre nuværende byggeboxe, der alle ligger i Region Hovedstaden. Men i det nye projekt er Dansk Byggeri, Dansk Arbejdsgiverforening og AARHUS TECH gået sammen om at etablere to ny byggeboxe i Midtjylland – en i Aarhus og en i Holstebro.

- Jeg er rigtig glad for, at undervisningsforløbet nu bliver bredt ud til andre dele af landet. Hvis flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse inden for bygge og anlæg, er det afgørende, at de ved noget om branchen. Med projektet får eleverne et særligt indblik i, hvordan det er at arbejde som eksempelvis struktør, tømrer eller murer, siger underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl.

Elever skal lære om klima og energi i byggeriet
Hanne Møllegaard Sundin, der er leder af Åben Virksomhed hos Dansk Arbejdsgiverforening, er glad for initiativet i Midtjylland.

- De to nye byggeboxe i Midtjylland kan skabe en faglig begejstring for natur/teknologi og matematik og vise, hvordan det, man lærer i de fag, bruges i byggefagene. På den måde kan det skabe en interesse hos børn for at tage en erhvervsuddannelse. Og det er vigtigt, hvis vi skal sikre, at vi har nok kvalificerede medarbejdere i fremtiden. Derfor er vi glade for at være en del af initiativet, siger Hanne Møllegaard Sundin.

Hun glæder sig også over, at DA’s indsats Åben Virksomhed står for at videreudvikle undervisningsforløbet, så eleverne i det nye forløb får større indblik i, hvordan man kan arbejde med klima og energi i bygge- og anlægsbranchen.

Det nye projekt er støttet af Region Midtjylland og Grundejernes Investeringsfond. Byggerierne, som projektet skal være tilknyttet, er fundet, og skolerne kan allerede begynde at booke klasser ind efter sommerferien og besøge Byggeboxen efter nytår.

Målet er, at 8.000 – 16.000 elever skal gennem et uddannelsesforløb på en af de to nye byggeboxe i løbet af projektperioden, der løber fra 2020-2023.

Fakta om projektet

Projektet løber over en fireårig periode. Formålet med projektet er at:

- give elever indblik i klima- og energi i forbindelse med byggeri i Danmark

- øge elevers viden om beskæftigelses- og uddannelsesmuligheder i byggeriet

- flere elever vælger en erhvervsuddannelse

- flere får interesse for STEM uddannelserne (Science, Technology, Engineering & Math)

Underdirektør Louise Pihl, telefon 25 66 63 12

Projektchef Hanne Møllegaard Sundin, telefon 29 200 412

Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, telefon 28 93 43 94

Dansk Byggeri: Lad familievirksomheder og arvinger være i fred18.6.2019 15:30:00 CESTPressemeddelelse

Det er gift for generationsskifterne i de private virksomheder, hvis arveafgiften bliver sat markant op, sådan som de økonomiske vismænd foreslår. Det siger Dansk Byggeri, efter at vismændene i deres nye rapport argumenterer for at sætte den nuværende arveafgift på fem procent på familieejede virksomheder op til 15 procent. På forårsmødet i Det Økonomiske Råd anbefalede Dansk Byggeris direktør Lars Storr-Hansen også et højere og mere fleksibelt anlægsloft.