Flere bygge- og anlægsvirksomheder overvejer at ansætte kvinder

Op mod halvdelen af virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen overvejer at ansætte kvindelige håndværkere. Men mange må kigge langt efter ansøgninger fra kvinder, viser en ny undersøgelse fra Dansk Byggeri.

Der er langt mellem kvinderne i bygge- og anlægsbranchen – og endnu længere mellem de kvindelige medarbejdere, der svinger hammer, skovl og murske.

Men det skyldes ikke, at arbejdsgiverne ikke vil have kvinderne. Dansk Byggeris undersøgelse viser tværtimod, at flere bygge- og anlægsvirksomheder er interesserede i at få kvindelige håndværkere med på holdet.

I spørgeskemaundersøgelsen svarer 47 procent af de adspurgte virksomheder, at de overvejer at ansætte kvindelige faglærte eller ufaglærte håndværkere. Det er en stigning i forhold til sidste år, hvor cirka en tredjedel gik med samme overvejelse.

­- Jeg glæder mig selvfølgelig over, at flere virksomheder overvejer at ansætte en kvindelig håndværker. Men jeg så gerne, at der var endnu flere, vi arbejder nemlig med, at det skal blive mere naturligt, at bygge- og anlægsbranchen også er for kvinder, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl.

Behov for et større ansøgerfelt
Flere virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har stadig til gode at modtage en jobansøgning fra en kvinde. Kun en tredjedel af virksomhederne svarer i undersøgelsen, at de har fået ansøgninger eller henvendelser fra kvinder. Og mangel på ansøgninger er den største årsag til, at virksomheder ikke har ansat kvindelige håndværkere, viser undersøgelsen.

- Der er ingen tvivl om, at vi fortsat skal arbejde benhårdt for, at flere kvinder får øjnene op for en fremtid som eksempelvis murer, struktør eller snedker. Det er svært for virksomhederne at rekruttere kvinder, hvis ansøgerfeltet ikke bliver større, siger Louise Pihl.

I undersøgelsen svarer knap en fjerdedel af virksomhederne uden kvindelige ansatte, at det er en tilfældighed. 16 procent svarer derimod, at det skyldes, at kvinderne ikke ”passer ind i virksomheden”. Det er færre end sidste år, hvor hver fjerde virksomhed brugte den begrundelse.

- Det viser, at vi ikke er i mål med at ændre synet på bygge- og anlægsbranchen til at være en branche for alle uanset køn. Det kræver selvfølgelig tid, men derfor er jeg også glad for, at der nu er færre virksomheder, der mener, at kvinder ikke passer ind, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl.

Dansk Byggeri stiftede i 2018 Byggeriets Kvinderåd, der i januar i år præsenterede en række konkrete anbefalinger til, hvordan bygge- og anlægsbranchen kan tiltrække og fastholde flere kvinder.

Underdirektør Louise Pihl, telefon 25 66 63 12
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, telefon 28 93 43 94

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.