DFIM - Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring

Flere anskaffer sig en hund men glemmer ansvarsforsikringen

I løbet af 2020, hvor mange måtte isolere sig og arbejde hjemmefra på grund af corona-smitten, anskaffede mange sig en hund. Alene i Dansk Kennel Klub har man noteret en stigning i antallet af nyregistrerede hunde på ti procent. Antallet af ansvarsforsikringer steg samtidig med blot to procent. Det viser nye tal fra Forsikring & Pension.
Mange anskaffer sig en hundehvalp men glemmer at købe den lovpligtige ansvarsforsikring. Foto til fri afbenyttelse med kreditering af Colourbox

Mens antallet af nyregistrerede hunde alene i Dansk Kennel Klub i 2020 steg med ti procent svarende til 23.742 hunde, kunne forsikringsbranchen i samme periode notere en stigning i antallet af lovpligtige ansvarsforsikringer på kun to procent.

Ifølge Dansk Hunderegister er der i dag mellem 800.000 og 850.000 hunde i Danmark. Alle hunde skal registreres i dette offentlige register, der føres på vegne af Fødevarestyrelsen.

Sammenholdt med, at der i forsikringsbranchen i 2020 var tegnet i alt 590.823 solgte ansvarsforsikringer, må der være et par hundrede tusinde hunde, der løber rundt uden at være forsikret. Det er en markant forskel, der overrasker Maria Clausen, der er underdirektør i Forsikring & Pension. Hun er samtidig leder af FAH, der som garantifond behandler sager, hvor skaden er forårsaget af uforsikrede eller ukendte hunde.

- Vi vidste godt, at mange ikke har forsikret deres hund, men at der kan være op mod 200.000 uforsikrede hunde, overrasker mig. Det er slet ikke i orden, siger Maria Clausen.

- Hvis man bliver bidt af en uforsikret hund, kan hundens ejer risikere at skulle betale en erstatning, der kan løbe op i flere hundrede tusinde kroner, endda millioner, hvis skaden fører til invaliditet, varige mén og tab af erhvervsevne, siger Maria Clausen, der derfor kraftigt opfordrer alle og især nye hundeejere at købe en ansvarsforsikring, som fås til nogle få hundrede kroner.

Som garantifond kan FAH i første omgang gå ind og udbetale erstatning til den skadelidte, men derefter inddriver man det fulde beløb hos hundens ejermand.

Fakta om hunde i Danmark

• Der er mellem 800.000 og 850.000 hunde i Danmark, anslår Dansk Hunderegister, der føres på vegne af Fødevarestyrelsen. Når det ikke kan siges helt præcist, er det fordi mange, såkaldte besiddere ikke afmelder deres hunde, når hundene ikke længere lever.
  • Hos Dansk Hunderegister blev der i 2020 registreret 67.233 hunde. Det er en stigning på 4.224 hunde svarende til 6,7 procent i forhold til året før.
  • Alene de første fem måneder af 2021 er der registreret 32.947 hunde, og hvis den udvikling fortsætter, vil der ved årets udgang være 79.000 nye registrerede hunde. Det vil i så fald være et rekordhøjt antal i tolv år.
  • Der var i 2019 tegnet 578.789 ansvarsforsikringer i Danmark baseret på indberetninger fra FAH’s medlemsselskaber. I 2020 var der tegnet 590.823 forsikringer, hvilket er en stigning på to procent.

Kontakt efter 5. juli 2021: Pressevagten i Forsikring & Pension på tlf. 41 91 91 01

Billeder

Information om DFIM - Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring

DFIM - Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring

+45 41 91 90 19https://www.dfim.dk/

FAH er en garantifond, der dækker skader forårssaget af uforsikrede eller ukendte hunde. FAH står for Foreningen af forsikringsselskaber til overtagelse af lovpligtig ansvarsforsikring af hunde.

Følg pressemeddelelser fra DFIM - Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring

Flere pressemeddelelser fra DFIM - Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring

Ny kampagne skal hjælpe flere med at få erstatning for uforsikrede skader10.9.2020 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det skete bare ikke! Det er navnet på en landsdækkende kampagne, der i disse dage rammer de sociale medier. Målet er at gøre befolkningen opmærksom på forsikringsbranchens fire garantifonde, der behandler sager om skader påført af uforsikrede eller ukendte motorkøretøjer, hunde, heste, speedbåde og vandscootere. Med garantifondene skaber forsikringsbranchen større tryghed for borgerne ved at sikre den skadelidte en økonomisk erstatning.