Esbjerg Kommune

Fire stærke spillere går sammen for at udvikle Esbjerg

Del

Ambitionerne er ikke til at tage fejl af i det nye strategiske samarbejde mellem Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjerg: En succesfuld udvikling kræver en fælles retning og vidtrækkende samarbejde.

Esbjerg Kommune vil i samarbejde med Business Esbjerg, Education Esbjerg, Esbjerg Havn og en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere sikre, at der i løbet af en årrække bliver udviklet og manifesteret et nyt Esbjerg-brand, som skal fortolke og videreudvikle nogle udvalgte karaktertræk, der er særlige for byen og egnen. Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune
Esbjerg Kommune vil i samarbejde med Business Esbjerg, Education Esbjerg, Esbjerg Havn og en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere sikre, at der i løbet af en årrække bliver udviklet og manifesteret et nyt Esbjerg-brand, som skal fortolke og videreudvikle nogle udvalgte karaktertræk, der er særlige for byen og egnen. Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune

Det er første gang, at fire så stærke spillere som Esbjerg Kommune, Esbjerg Havn, Business Esbjerg og Education Esbjerg går sammen i et strategisk samarbejde for sammen at sikre udviklingen af Esbjerg.

Esbjerg Kommune og Business Esbjerg har i flere år italesat Esbjerg som Danmarks EnergiMetropol, og det har vundet genklang i erhvervslivet. Men det har ikke formået at fremhæve Esbjerg som en attraktiv bosætningskommune.

Derfor mangler der en overbygning til brandet som Danmarks EnergiMetropol, som kan favne og rumme bredere i forhold til at tiltrække tilflyttere, skabe arbejdspladser og få flere unge til at søge mod byens videregående uddannelser.

”Vi har et enormt uudnyttet potentiale, som ville kunne sætte ekstra skub i Esbjergs udvikling. Som kommune skal vi gøre alt, hvad vi kan for at gøre Esbjerg endnu mere attraktiv for både tilflyttere og unge studerende, og dermed understøtte erhvervslivets rekrutteringsindsats. Med det nye samarbejde kan vi tackle de udfordringer Esbjerg har, fordi firkløveret ved at danne fælles front kan få vendt udviklingen”, siger Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.

Ambitiøse partnere

Der er ikke noget quick-fix i denne proces, som skal få indbyggertallet i Esbjerg til at stige. Det bliver et langt sejt træk, der kommer til at strække sig over flere år. Derfor er der også hyret ekstern, professionel hjælp fra brandingeksperten Nikolaj Stagis, som i 25 år har arbejdet med branding og rådgivet en lang række kommuner om udvikling og image.

”Vi har nu præsenteret den her nulpunktsanalyse for hele holdet i Esbjerg, og den viser, at der er plads til forbedringer. Det er fantastisk at se fire så ambitiøse partnere, som er klar til at trække i arbejdstøjet. Jeg kender en del borgmestre og virksomheder i Danmark, som kommer til at se misundeligt mod Esbjerg, når erhverv, havn, uddannelse og kommunen går sammen om en fokuseret udvikling af deres by,” siger Nikolaj Stagis.

Det store arbejde forude afskrækker ikke Education Esbjerg:

”Man er, hvad man fortæller. Derfor skal Esbjerg blive meget bedre til at fortælle sin utrolige historie. Med de rette omstændigheder, herunder de rigtige kompetencer og uddannelser vil Esbjerg kunne blive et fyrtårn for et bæredygtigt Danmark og være en attraktiv by for talentfulde unge og dygtige færdiguddannede. Det kræver en målrettet indsats og en stærk fortælling. Fortællingen om Esbjergs potentialer skal brænde igennem – også nationalt,” siger Erling Petersson, leder af Education Esbjerg.

På Esbjerg Havn kan man genkende at den gode fortælling om Esbjerg ikke når langt nok ud:

”Virksomhederne med tilknytning til havnen har brug for kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling, og derfor er det her nye samarbejde vigtigt for os”, siger Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn.

Men de fire store spillere kan ikke klare arbejdet alene. Hvor nulpunktsanalysen er første skridt på vejen, vil der også blive brug for både borgere, foreninger og virksomheders inputs fremadrettet til både workshops og dialogmøder, som skal med til at forme den endelige strategi, der vil blive præsenteret i slutningen af året.

FAKTA
Arbejdet med det nye brand 

  • Esbjerg Kommune vil i samarbejde med Business Esbjerg, Education Esbjerg, Esbjerg Havn og en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere sikre, at der i løbet af en årrække bliver udviklet og manifesteret et nyt Esbjerg-brand, som skal fortolke og videreudvikle nogle udvalgte karaktertræk, der er særlige for byen og egnen.
  • Ambitionen er at skabe en ny identitet, der har rødder i Esbjergs historie og kultur, men samtidig opleves som relevant og nyskabende af både eksisterende
  • borgere og af omverdenen. 
  • Målet er både at fastholde eksisterende borgere og tiltrække nye tilflyttere, som har lyst til at bo i Esbjerg.

Kontakter

Jesper Frost Rasmussen, borgmester, tlf. 27 24 18 00, jesra@esbjerg.dk

Susanne Nordenbæk, direktør, Business Esbjerg, tlf. 29 38 08 39, sun@businessesbjerg.com

Dennis Jul Pedersen, direktør, Esbjerg Havn, tlf. 29 48 40 29, djp@portesbjerg.dk

Erling Petersson, leder, Education Esbjerg, tlf. 22 25 37 38, ep@educationesbjerg.com

Billeder

Esbjerg Kommune vil i samarbejde med Business Esbjerg, Education Esbjerg, Esbjerg Havn og en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere sikre, at der i løbet af en årrække bliver udviklet og manifesteret et nyt Esbjerg-brand, som skal fortolke og videreudvikle nogle udvalgte karaktertræk, der er særlige for byen og egnen. Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune
Esbjerg Kommune vil i samarbejde med Business Esbjerg, Education Esbjerg, Esbjerg Havn og en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere sikre, at der i løbet af en årrække bliver udviklet og manifesteret et nyt Esbjerg-brand, som skal fortolke og videreudvikle nogle udvalgte karaktertræk, der er særlige for byen og egnen. Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune
Download

Vedhæftede filer

Information om Esbjerg Kommune

Esbjerg Kommune
Esbjerg Kommune
Torvegade 74
6700 Esbjerg

76161616http://www.esbjerg.dk

Esbjerg er kendt som EnergiMetropol i erhvervssammenhænge, men begrebet energi er også relevant i langt bredere forstand. Hele kommunen summer af energi mellem mennesker, og her er stor handlekraft og vilje til at gå nye veje. Erhvervsmæssigt har vi en særlig styrkeposition på energiområdet, og i fremtiden vil en ny type energi i form af digital infrastruktur være med til at definere kommunen. Vi udvikler os hele tiden i en mere bæredygtig retning, og det er vores ambition, at alle skal opleve og bidrage til energien i Esbjerg Kommune.

Følg pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum