Fire råd til den gode opsigelse i coronatiden

Meget tyder på, at mange virksomheder i den kommende tid bliver nødt til at afskedige medarbejdere på grund af coronakrisen.
Derfor vil mange ledere og medarbejdere formentlig skulle igennem en ærgerlig og ubehagelig samtale, der for både leder og medarbejder er svær – nemlig opsigelsessamtalen.
Skal alle have det bedst mulige ud af opsigelsessamtalen, er det vigtigt, at den foregår på en ordentlig og professionel måde. En opgave der bestemt ikke er gjort lettere af, at mange ledere og medarbejdere disse dage sidder hver for sig derhjemme.
Derfor har Michael Uhrenholt, teamchef og ledelsesrådgiver i Ledernes Hovedorganisation, fire gode råd til, hvordan leder og medarbejder får den bedst mulige opsigelsessamtale – herunder særligt med fokus på hvordan samtalen gribes an under den nuværende coronakrise.
Råd 1: Årsagen til opsigelsen skal være klar
Når man får besked på, at man er blevet opsagt, kan det komme som et stort chok. Og en opsigelse kan for mange sammenlignes med hændelser som dødsfald eller skilsmisse. Derfor er det vigtigt, at lederen har gjort det klart, hvad grunden til opsigelsen er – og at medarbejderen kan få forklaret hvorfor, at opsigelsen er et nødvendigt onde.
En opsigelse vil typisk være begrundet i én af to ting: Virksomhedens forhold (fx negativ økonomisk vækst eller omlægning af arbejdsgange) eller forhold hos den opsagte medarbejder (fx samarbejdsvanskeligheder eller utilstrækkelige kvalifikationer).
Råd 2: Der skal være styr på juraen
Når beslutningen om en opsigelse er truffet, er det vigtigt, at det er styr på vilkårene for opsigelsen. Her har lederen ansvar for at være klar på at svare på spørgsmål om sagligheden bag opsigelsen, hvilket varsel medarbejderen har optjent i forhold til sin anciennitet, spørgsmål om fritstilling samt eventuel bonusløn, der skal udregnes.
Det kan på mange måder blive dyrt for både virksomheden og medarbejderen, hvis der begås fejl i afskedigelsesprocessen.
Råd 3: Vigtigt at det praktiske er på plads
Det er vigtigt, at lederen inden opsigelsen har gjort sig overvejelser om, hvordan og hvornår opsigelsen skal finde sted, så både medarbejder og leder oplever samtalen som ordentlig og professionel. Det er særlig vigtigt, hvis lederen er nødt til at opsige på distancen.
Mange ledere og medarbejdere sidder disse dage ikke sammen på arbejdspladsen, hvilket giver en ekstra dimension til opsigelsen, som lederen skal tage hånd om.
Er man som leder nødsaget til at afskedige en medarbejder på distancen, skal lederen fx overveje, om medarbejderen skal have fremsendt opsigelsesdokumentet inden samtalen, så der tales herudfra eller om det skal sendes lige efter.
Det er også vigtigt, at både leder og medarbejder gør sig overvejelser om, hvordan samtalen skal foregå.
Hvis medarbejderen arbejder hjemmefra, kan det opleves som en kæmpe overskridelse af privatsfæren at blive opsagt over Skype, hvor lederen kan ’kigge med’ derhjemme.
Lederen bør derfor tage snakken over telefon og ikke Skype – men ønsker medarbejderen, efter at vedkommende er blevet gjort opmærksom på opsigelsen, at fortsætte snakken over Skype, bør det i sidste ende være medarbejderens valg, hvordan resten af samtalen skal foregå.
Råd 4: Samtalen skal afsluttes ordentligt og følges op på
En opsigelsessamtale har som formål at overbringe en ubehagelig besked til en anden person, som kan blive meget berørt af beskeden. Og det vil for mange ikke være lettere at skulle modtage beskeden over telefon eller Skype frem for ansigt-til-ansigt.
Derfor har lederen et særligt ansvar over for medarbejderen og vedkommendes reaktion, hvis opsigelsen foregår på distance. Ved normale opsigelser kan medarbejderen trækkes ind i et lokale og tilbydes at få en medarbejderrepræsentant eller HR ind over. Det er ikke på samme måde muligt her.
Derfor er det vigtigt, at både medarbejder og leder gør sig overvejelser om, hvem den opsagte kan snakke med. Har medarbejderen ikke familie eller venner, som vedkommende kan tale med, bør lederen tilbyde, at den opsagte kan tage kontakt til en selv eller en HR-medarbejder ved behov.
Det kan også anbefales, at opsigelsen følges op med en opfølgningssamtale. På den måde kan lederen sikre sig, at den opsagte medarbejder har det okay efter opsigelsen og den opsagte har fået tid til at reagere på og gennemtænke opsigelsen og kan derfor bedre aftale, hvordan ansættelsen helt konkret skal afsluttes.
Når opsigelsessamtalen er slut… er det vigtigt at huske de tilbageblevne medarbejdere. Mange kan nemlig blive ramt af frustrationer og usikkerhed, når en kollega opsiges. Det skal lederen sørge for at tage hånd om.
De tilbageblevne medarbejdere skal orienteres ordentligt, og der skal så vidt muligt skabes tryghed over for de tilbageblevne medarbejdere, så de ikke går rundt i usikkerhed om deres job.
Her kan lederen med fordel stille sig til rådighed over for spørgsmål og dialog. Men her er det vigtigt, at lederen er meget bevidst om, hvad vedkommende kan svare på – og ikke kan svare på, så den opsagte omtales og behandles loyalt efter opsigelsen.
Nøgleord
Kontakter
Diana BengtsenPresse- og analysekonsulent
Tlf:2399 4962dib@lederne.dkBilleder
Information om Lederne
Følg pressemeddelelser fra Lederne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lederne
Klar kommunikation og støtte er central for Novo-ansatte16.9.2025 12:47:45 CEST | Pressemeddelelse
Det er en usikker tid for ansatte hos Novo Nordisk, som venter på at få besked om, hvorvidt de er blandt de cirka 5.000, der bliver opsagt de kommende uger. For at give medlemmerne mulighed for at stille spørgsmål og få rådgivning inviterer Lederne alle Novo-ansatte medlemmer til et digitalt stormøde. Her bliver der sat fokus på rettigheder, fremtidsperspektiver og håndtering af usikkerhed. ”Selv erfarne ledere kan komme i tvivl, når deres eget job eller deres teams fremtid er på spil. Vores opgave er at give dem redskaber og tryghed til at stå stærkt – både hvis de bliver opsagt, og hvis de fortsætter i rollen som ledere,” siger Pernille Erichsen, vicedirektør for ledelse i Lederne. Hos Lederne – der har omkring 1.000 medlemmer ansat i Novo – understreges det, at det ikke kun er de fyrede medarbejdere, men også de tilbageværende, der har brug for støtte og klarhed. ”Når så mange dygtige kolleger står til at forsvinde, påvirker det hele organisationen. Lige nu lever alle med en massiv
Lederne: Tak for hjælpen – men glem ikke de store udfordringer29.8.2025 11:48:40 CEST | Pressemeddelelse
Med afskaffelsen af en række afgifter rækker regeringen en hjælpende hånd til alle danskere. Samtidig sender den med sit finanslovsforslag et klart signal om, at gamle og bureaukratiske konstruktioner skal ryddes væk, så det bliver lettere at lede og drive virksomhed. Men de store strukturelle udfordringer skal stadig løses, siger Ledernes adm. direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris.
Bonus for bæredygtighed: ESG rykker ind på danske lederes lønsedler26.8.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, at aflønning efter specifikke og målbare ESG-mål i landets største virksomheder er steget de seneste år.
Nemmere vej til lederjobbet11.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lederne og Jobindex indgår nyt partnerskab, der skal styrke danske lederes karrieremuligheder.
Mindre kø til auditoriet – større hul i arbejdsmarkedet28.7.2025 10:59:54 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af optagne studerende på de videregående uddannelser er faldet med to procent sammenlignet med sidste år – særligt på universiteternes bacheloruddannelser. Det bekymrer danske ledere, som allerede mærker manglen på kvalificeret arbejdskraft.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum