PROSAPROSA

Finsk EU-formandskab: Kunstig intelligens skal ud til til folket

Alle EU-borgere får nu adgang til et gratis 30-timers onlinekursus i kunstig intelligens. Det sker som afslutning på det finske EU-formandskab.

Alle borgere i EU får nu adgang til en serie af gratis onlinekurser i kunstig intelligens (AI), som er udviklet af Helsinki Universitet i samarbejde med den finske techvirksomhed Reaktor. Det sker som afslutning på det finske EU-formandsskab, skriver Prosabladet, som er medlemsblad for fagforeningen PROSA.

Kurserne, der hedder ’Elements of AI’, har allerede gået sin sejrsgang i Finland, hvor det blev søsat i 2018. Håbet var, at én procent af Finlands befolkning – svarende til 55.000 borgere – ville kaste sig ud i at lære kunstig intelligens. Men allerede efter få måneder var det indfriet, og i dag har 220.000 finner gennemført onlineundervisningen. 40 procent af dem er kvinder.

Dermed er der tale om det mest populære kursus, som Helsinki Universitet nogensinde har udviklet, og det er designet til at give alle uanset baggrund en grundlæggende viden om kunstig intelligens.

”Vores universitet har en politik om, at vores research og ekspertise skal komme hele samfundet til gavn. Forskningen i kunstig intelligens er på et meget højt niveau i Finland, og derfor falder det os naturligt at gøre undervisning i AI lettere tilgængeligt”, siger Teemu Roos, der er professor i computer science ved Helsinki Universitet.

Investering i mennesker

Beslutningen om at udbyde de gratis AI-kurser til alle EU-borgere er en gestus fra det finske EU-formandskab, og det overordnede mål er at sikre en bredere, folkelig forankring på hele det digitale område. Kurset er delt op på seks moduler og tager omkring 30 timer at gennemføre.

”Vi har tre mål med vores investering. Vi vil gerne udstyre EU’s borgere med digitale færdigheder til fremtiden, vi ønsker at øge den praktiske forståelse for kunstig intelligens, og vi vil gerne give et boost til Europas digitale lederskab”, siger den finske beskæftigelsesminister Timo Harakka.

Finland investerer cirka 12,5 millioner kroner i projektet, og kurset rulles ud på alle officielle EU-sprog i 2020-2021.

Den finske ambassadør i Danmark, Vesa Vasara, siger til Prosabladet, at kunstig intelligens har potentialet til at tilføre lige så meget værdi til samfundet som elektriciteten, da den blev opfundet.

"Skrækscenariet er jo, at man anvender AI til at kontrollere befolkningen ligesom i Kina. Derfor er det afgørende, at vi ikke bare overlader kunstig intelligens til teknikere og politikere. Det er det alt for vigtigt til", siger Vesa Vasara.

Prosabladets redaktør Ole Hoff-Lund, telefon 26 83 81 84