Finlandssvenske Quynh Tran debuterer med prisbelønnet roman om familierelationer

Quynh Tran debuterede med i et brag i Finland og Sverige i 2021 med romanen Skygge og svalhed, der har modtaget Runebergprisen og Yles Litteraturpris i Finland og Borås Tidnings Debutantpris i Sverige. Skygge og svalhed er en roman om kærlighed, besættelse og hvad det indebærer at være en familie. D. 2. juni udkommer den i Birgitte Steffen Nielsens danske oversættelse.
Bogens forside.

Romanens hovedperson ankommer til Finland sammen med sin mor Má og sin storebror Hieu i midten af 1980’erne fra Vietnam. Her skal de nu bo i det fremmede, kolde land. Her skal deres familie skabe et eksistensgrundlag. Men Skygge og svalhed er ikke en roman om kulturforskelle og immigration, det er en smuk og hård roman om de universelle familiebånd, der binder os sammen, om vi vil det eller ej. Den handler om Má, som er interesseret i penge, og om Hieu, der er mere interesseret i de finske piger. Og så handler den om hovedpersonen, der forsøger at forstå, hvad der foregår indeni dem, når Hieu stjæler Más pung, så han kan invitere en pige i biografen, og når Má efterfølgende slår og slår på Hieu. Hvad tænker Hieu på i sin seng om aftenen, når hovedpersonen kan høre ham trække vejret tungt på det værelse, som de to deler?

”For at få styr på billedernes rækkefølge havde jeg været nødt til at vide, hvad der foregik på dem, vide noget om Hieus indre liv, det, der optog ham i de måneder. Det vil sige: en stor kærlighed, blussende rød, som løb over sine bredder.” (citat fra bogen)

Quynh kommer til Avisen Live d. 4. juni i Albertslund, hvor han skal tale fra scenen sammen med Josefine Klougart og Lív Maria Róadóttir Jæger, og til NORD i Helsingør d. 17. september, hvor han skal tale med Thomas Korsgaard på scenen.

Quynh Tran er født i 1989, opvokset i Jakobsstad i Finland og bor nu i Malmö. Han er uddannet fra Biskop-Arnös forfatterskole og arbejder som psykolog. Skygge og svalhed er hans debut.

Skygge og svalhed
Forfatter: Quynh Tran