Finanslovsforslag: Godt, men ikke helt godt nok

Selvom der er meget godt i finanslovsforslaget, så er det desværre ikke helt godt nok, mener Kirkens Korshær. Der mangler nemlig stadig en afklaring på socialområdets fremtid efter den såkaldte satspulje er afskaffet. Og så er der en bøn om flere penge til Natcaféen i Stengade.

- Forslaget fortjener stor ros for to ting: Styrkelse af økonomi- og gældsrådgivningen samt gratis tandpleje til socialt udsatte i Danmark. Det vil gøre en kæmpe forskel for udsatte menneskers helbred og livskvalitet. Det ved vi i Kirkens Korshær, fordi vi bl.a. via Tandbussen i Odense, ser, hvad et liv i kamp mod hjemløshed, sygdom, fattigdom og misbrug kan betyde for tænderne. Og når tænderne har det skidt, så lider selvværdet og helbredet gevaldigt, siger chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen.

Regeringen slår i finanslovsforslaget på tromme for en ny retning i socialpolitikken. Det giver grund til optimisme i Kirkens Korshær.

- Jeg oplever, at der er stor opmærksomhed på socialt udsattes sag – også i regeringen. Det er positivt – og nu er rummet for handling så åbent, siger hun og fremhæver forslagets 'nye reserve til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet.'

- Vi er spændte på, hvad der ligger i det forløb. Vi håber meget, at regeringen her tager de frivillige organisationer og civilsamfundets bidrag med i betragningen, fordi vi kan bidrage til at løfte velfærden for udsatte mennesker i Danmark.

Kirkens Korshær har efter sommerferien appelleret bredt til Folketingets partier; Gør op med hjemløshed og fattigdom i Danmark, særligt blandt børn. Kirkens Korshær mener, at børn ikke skal vokse op med basale mangler.

- Vores opfordring er klar: Skab et system, der reelt er til for dem med allerfærrest ressourcer. Vi ser så mange i vores varmestuer, der falder igennem nettet, fordi de kæmper med flere ting på en gang. Det kan vores nuværende velfærdssamfund ikke håndtere – og resultatet er, at vi taber de mennesker, der har allerstørst behov for en hånd i ryggen, på gulvet, siger Helle Christiansen.

Motorvejen blev en cykelsti

Chefen for den sociale hjælpeorganisation er også bekymret for socialområdets fremtid i Danmark. Det skyldes i høj grad, at forslaget ikke rummer en løsning, der kan træde i stedet for satspuljen.

-  Vi hørte jo fra den tidligere regering, at når man nedlagde satspuljen, så ville det betyde en ’motorvej ind i Finansloven’ for socialområdet. Når man ser forslaget, må man konstatere, at den motorvej er skrumpet ind til en cykelsti, siger Helle Christiansen.

Kirkens Korshær har – sammen med en række andre organisationer – foreslået, at man i stedet for satspuljen, indfører en programmodel, som man kender det fra udviklingsbistand.

- Vi ser gerne, at vi får nogle langsigtede socialpolitiske målsætninger, som vi i civilsamfundet kan byde ind på at løfte i partnerskaber. Hvor vi gør op med det projektmageri, der delvist prægede satspuljen med dens fokus på nye initiativer. Så vi både får solid bund under de indsatser, der skaber værdi, og samtidig fastholder mulighederne for at udvikle og afprøve nye indsatser, mener Helle Christiansen.

Bøn for Stengade

Kirkens Korshær indgår netop i en sådan partnerskabsaftale for frivilligt socialt arbejde målrettet udsatte mennesker. Desuden modtager Kirkens Korshærs Natcafé i Stengade fortsat to millioner kroner i driftstilskud årligt.

-Vi er utroligt taknemmelige for de midler, vi får via Finansloven. For Natcaféen i Stengade ville jeg dog ønske, at pengene flugter med behovet. Det gør de desværre ikke. Vi oplever et enormt pres med flere og flere brugere - gadens mest syge mennesker - med stadigt større og mere komplekse problemer. I Stengade står vi med de allermest udsatte i Danmark. På en finanslov er en halv million peanuts. For vores brugere kan det være forskellen mellem liv eller død. En soveplads i varmen eller en forfrossen nat på bænken, slutter hun.

Pressechef Jeanette Ellen Bauer, tlf. 52 88 18 00, j.bauer@kirkenskorshaer.dk

Kirkens Korshær har 450 ansatte og 9000 frivillige, som blandt andet driver varmestuer, herberger og genbrugsbutikker med glæde. Vores arbejde er baseret på det kristne menneskesyn og støttes af stat og kommuner, men finansieres grundlæggende af private midler, doneret af mennesker, som tror på den store værdi af de små, gode øjeblikke.