Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

​Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, at vi for første gang i fem år får en finanslovsaftale uden nedskæringer på de gymnasiale uddannelser, ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, til den finanslovsaftale, finansministeren landede mandag aften med Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og Alternativet. Aftalen betyder et endeligt farvel til det årlige omprioriteringsbidrag, og så betyder aftalen, at der kommer en kompensation i forhold til den finansiering af den forberedende grunduddannelse, som landede på gymnasieuddannelsernes bord for et par uger siden.

For et par uger siden tog man netto godt 17 mio. kr. fra de almene gymnasieuddannelser, og med finanslovsaftalen gives uddannelserne et særtilskud på ​21 mio. kr. i 2020-2023. De erhvervsgymnasiale uddannelser får særskilt 2 mio. kr. årligt.

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler. ​

Tomas Kepler
tk@gl.org

Gode intentioner hos Undervisningsministeren, men behov for hårdere styring3.10.2019 16:49:53 CESTPressemeddelelse