Coop Danmark A/S

Finalister til Produktprisen 2018 fundet

Del

Hamp-øl og pålægschokolade med lakridsrod med i stor Produktpris-finale

9 lokale produkter er udvalgt til at dyste om Produktprisen 2018, der er et samarbejde mellem kok-kekonkurrencen Sol over Gudhjem og Coop. Produkter, som med en god historie, en særlig råvare og unik oprindelse kan give forbrugerne nye og spændende smagsoplevelser.

Med Produktprisen vil Coop og landets største kokkekonkurrence Sol over Gudhjem, der hver sommer afholdes på Bornholm, hylde danske produkter, der fortjener at komme frem i lyset og ud på hylderne i landets butikker. Formålet er at påskønne innovative løsninger i udviklingen af lokale produkter inden for mad, drikke og konfekture og være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan innovation og nytænkning kan betyde alverden for et lokalt produkt.

Et ekspertpanel bestående af blandt andre topkokkene Thomas Rode, Francis Cardenau og Mikkel Maarbjerg samt kogebogsforfatter Trine Hahnemann har smagt og testet hele 79 indsendte produkter og nu er i alt 9 finali-ster udvalgt (3 produkter i hver af kategorierne mad, drikke og konfekture).

MAD

Syltede umodne havtorn fra Høstet Bacon fra Folkets Madhus Lihmskov Extra 24 mdr. fra Grand Fromage

DRIKKE

Red Hemp fra Møllerup Brands Swizzle, New Nordic fra Læsk Samsø Valnød Fadlagret likørsnaps fra Samsø Bær

KONFEKTURE

Æblegranulat fra Vesterhavsmost Pålægschokolade med stjerne anis, lakridsrod og havsalt fra Svenningsen Chocolatier Lakrids Limbo fra Lille Isfabrik

Fra hamp-øl og pålægschokolade

Danske varer er i høj kurs og Coop vil gerne kunne tilbyde forbrugerne et endnu bredere udvalg af danske kvalitets-varer. Bedømt på de 9 finalister, så spænder det helt fra øl lavet på hamp til pålægschokolade med stjerne anis og lakridsrod. Det glæder Hanna Schaldemose, fødevarekonsulent i Coop:

"Den gode historie og det gode håndværk er med til at drive interessen for lokale madvarer blandt forbrugerne. De vil gerne vide, hvad de spiser, og hvor råvarerne kommer fra, da gennemsigtighed skaber den tillid, som forbrugerne

søger. De mange produkter, vi har smagt og testet, vidner om, at kreativitet, iværksætteri og lyst til at udvikle nye produkter blomstrer i Danmark. Produktprisen er for os en mulighed for at opdage nye, lokale produkter, som måske har levet en skjult tilværelse, men som i høj grad fortjener at komme frem i rampelyset".

Finale i Gudhjem på Bornholm

Finaledeltagerne skal nu en tur til Gudhjem på Bornholm. Finalerunden foregår nemlig som led i den officielle afhol-delse af kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm den 23. juni 2018.

De tre vindere af Produktprisen 2018 i kategorierne mad, drikke og konfekture - får hver en kontant præmie på 5.000 kroner, møde med Coop om fremadrettet samarbejde, mulighed for at testsælge finaleproduktet i tre lokale Coop-butikker og omtale på Coops og Sol over Gudhjems sociale medier.

Billeder af Produkt-finalister og Produktpris-logo

______________________________________________

KONTAKT

Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem Mads Marschall T: +45 21 61 42 23 M: info@sogk.dk Coop

Hanna Schaldemose

Fødevarekonsulent, Lokale varer

T: +45 51593542

M: Hanna.schaldemose@coop.dk

Læs mere på www.sogk.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

Thise Mejeri fylder 30 – og fejrer sølvbryllup med Coop6.8.2018 12:15pressemeddelelse

Et af dansk dagligvarehandels lykkeligste forhold runder i august et skarpt hjørne. Da fejrer Thise Mejeri og Coop, at de har samarbejdet i 25 år. Samtidig fylder det økologiske mejeri på Salling 30 år. I løbet af de 25 år har samarbejdet udviklet sig fra at omfatte et enkelt produkt til nu at omfatte 175 produkter, hvoraf mange har været nyskabende og sat nye standarder i køledisken: Jersey Minimælk, Skyr, Vesterhavsosten og senest Græsmælk er blot nogle eksempler på de nyskabende mejeri-produkter, som Thise og Coop har gjort til salgssucceser, der har ændret udvalget af mejerivarer. ”Samarbejdet mellem os og Thise har alt det vi ønsker, når vi siger, at vi vil være ”Sammen om bedre mad”. De går nye veje, de skaber produkter med ekstra kvalitet, de har hjertet med i alt hvad de gør – og så er de dejlige at samarbejde med,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop. Thise Mejeri er på de 30 år gået fra en omsætning på nul til en milliard kr. årligt, hvor Coop står for den største del. Si

Borger-finansieret Brugs åbner med et brag1.8.2018 05:20pressemeddelelse

Lørdag den 18. august kl. 8.00 åbner Dagli´Brugsen Stevnstrup efter en omfattende udbygning og modernisering. Det usædvanlige ved åbningen er, at det er den første dagligvarebutik, der er finansieret gennem crowdfunding i så stort format. Cirka 150 af byens borgere har via Coop Crowfunding lånt butikken i alt 3 millioner kr., som var forudsætning for, at den tiltrængte modernisering kunne realiseres. Udover borgerne skød det lokale pengeinstitut, Langå Sparekasse, også penge ind for at støtte lokalsamfundet. Resultatet er blevet en topmoderne butik på knap 600 kvm. ”Det har været et eksperiment. Dels villle vi se om, der er vilje til at gå ind i så store crowdfunding-projektet som dette – der er det største af de ca. 20 projekter Coop allerede har gennemført. Dels vil vi se, hvad det betyder for kundernes loyalitet, når de selv har penge så direkte på spil,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen. Kunderne får forrentet deres lån med tre procent om året. Typisk har de hve

FDB Møbler nu i Magasin25.7.2018 06:35pressemeddelelse

Interessen for FDB Møbler breder sig, og nu åbner der tre nye showrooms i Magasin på Kongens Nytorv, i Odense og i Aarhus. I forvejen har FDB Møbler også for nyligt åbnet en shop-i-shop i Illums Bolighus på Amagertorv i København. ”Ved at være til stede i Danmarks førende stormagasin og bolighus får vi et godt vindue – destinationer hvor de design-interesserede kunder kan få ”smagsprøver” på, hvad FDB Møbler anno 2018 står for,” siger direktør for FDB Møbler, Ole Kiel. I afdelingerne i Magasin – og Illums Bolighus – kan kunderne opleve en kombination af nogle af de mest populære og klassiske møbler kombineret med nye accessories som f.eks. duge, puder og plaider fra FDB Møbler. De klassiske FDB Møbler blev med stor succes relanceret i 2013 og er igennem tiden tegnet af bl.a. Børge Mogensen, der var leder af FDB Møbler fra 1942 til 1950, Mogens Koch, Jørgen Bækmark og Poul M. Volther. De bliver primært solgt på https://shopping.coop.dk/kategori/fdb-moebler https://shopping.coop.dk/kateg

Coop siger farvel til dåser20.7.2018 09:24pressemeddelelse

Tomater og de fleste andre former for konserves skal fremover ikke længere være emballeret i metal-dåser i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Som led i Coops nye emballagestrategi skifter Coop dåserne i sine egne varemærker, Änglamark og Coop, ud med såkaldte bricks, der primært består af fibre (pap/papir). De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye, langt mere bæredygtige udgaver. ”Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Den store miljømæssige fordel er, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys. Dertil kommer, at der betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra l

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum