Fibia runder i dag en kvart million kunder

Fibia har fuld fart på udrulning af fibernet. Det sker som led i løftet om, at alle andelshavere i energi- og fibernetselskaberne Andel og NRGI skal have tilbudt adgang til 1 Gbit/s inden udgangen af 2023.

Lynhurtige og stabile internetforbindelser er fortsat særdeles efterspurgte, og behovet er ikke blevet mindre de seneste par år, hvor flere og flere arbejder hjemme. Det mærker man hos Fibia, der har susende travlt med at udrulle fremtidssikret fibernet på Vest- og Sydsjælland, Lolland Falster og øerne samt i Østjylland.

Det er især i region Sjælland, det har knebet med at få transporteret store datamængder gennem de gamle kabler, og det er da også her, at man runder en kvart million kunder.

I dag, tirsdag den 8. februar, kunne Mia Stoustrup, direktør for Salg og Service i Fibia således overrække blomster og chokolade til Niels Harboe i Vemmelev ved Slagelse. Han har længe haft behov for en stærk internetforbindelse:

”Det, at vi får fiber betyder, at vi bliver en del af resten af verden. Og jeg håber, at der kommer et større hul igennem, hvor internettet ikke falder ud, og hvor man har nogle flere muligheder i forhold til streamning og så videre.”

For Fibias administrerende direktør Casper Holst-Christensen er dagen helt særlig:

”Regional udvikling, vækst og beskæftigelse går hånd i hånd med stærke internetforbindelser, og derfor har Fibias ejere, de andelsejede energi- og fibernetkoncerner NRGi og Andel, investeret massivt i at kunne tilbyde alle andelshavere hurtigt 1Gbit-internetforbindelse inden udgangen af 2023. Dagen i dag er en bekræftelse på, at vi gør det rigtige, og at behovet fortsat er der i vores regioner – og at det er stigende. Vi kan se målstregen tydeligere og tydeligere, og vi kommer i hus med at få tilbudt NRGIs og Andels flere end 600.000 andelshavere og virksomheder en markant opgradering af deres adgang til internettet.”

Lige nu er der især høj aktivitet med udrulning af fibernet i Næstved og i Aarhus. Som noget helt nyt får mange borgere dermed mulighed for at få lynhurtigt internet og TV fra Waoo via Fibia eller fra et af de 10 brands, der leverer på Fibias net. Ambitionen om åbne Fibias net for flere tjenesteudbydere har haft høj prioritet og har en positiv effekt på tilgangen af kunder.

”Jeg er utrolig glad for, at vi har fået aftaler på plads med mange forskellige tjenesteudbydere, så kunder kan vælge mellem forskellige løsninger inden for telefoni, TV-pakker og bredbånd. Vi har dermed den nødvendige infrastruktur til at sikre en åben og fri konkurrence til glæde for kunderne”, konstaterer Casper Holst-Christensen.

Både 2020 og 2021 har været travle og intense år for Fibia, siger Casper Holst-Christensen supplerende

”Det har været en usædvanlig periode med nedlukninger af samfundet og store omvæltninger, men vi er lykkedes med at imødekomme vores kunder, og omstille vores arbejdsvaner og processer, så vores planer ikke er blevet påvirket negativt.”

Yderligere oplysninger:

Fibia pressevagt 2170 3101

Fibia er blandt Danmarks største leverandører af fibernet og er er NRGis og Andels fælles fibernetselskab. Fibia har lagt fibernet på store dele af Sjælland, Øerne og i Østjylland, og nettet har passeret mere end 500.000 husstande og erhvervsvirksomheder.