FH: Butiksansatte bør være undtaget for mundbind

Det er unødvendigt indgribende, at pålægge butiksansatte mundbind, når vi har coronapas, mener Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Udsigten til, at der på ny skal være krav om brug af mundbind i detailhandlen, får butiksansatte til at bede om undtagelse. Kravet bør i stedet kun gælde kunder.

Sådan har det lydt fra HK Handel, der er fagforening for butiksmedarbejdere.

Ønsket om fritagelse får nu opbakning fra formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation Lizette Risgaard, der repræsenterer 1,3 millioner lønmodtagere.

”Vi har netop været med i en aftale om, at arbejdsgiverne kan kræve coronapas af de ansatte for at skabe tryghed på arbejdspladsen - og blandt kunderne. Når vi ved, at de ansatte enten er vaccinerede eller testede, så burde det ikke være nødvendigt også at pålægge dem mundbind. Man skal huske på, at de ansætte skal have mundbindet på hele dagen. Det er efter min mening unødvendigt indgribende, når vi har coronapas,” siger Lizette Risgaard.