Feriepenge-effekten forsætter på tredje uge
Konkret har der været tale om en vækst i værdien af kortbetalinger på mellem 9 og 14 % sammenlignet med samme periode tidligere år.
- Uge 40: +9,4 %
- Uge 41: +14,4 %
- Uge 42: +12,4 %
Regionalt voksede indkøbene især i hovedstadsområdet og region Midtjylland i den første uge, hvor indkøbene steg med hhv. 38 og 33 % i uge 40 sammenlignet med uge 39. Siden har der været mindre udsving i både opad og nedadgående retning i fire af de fem regioner målt på ugebasis. Som eneste region har der i Nordjylland været voksende forbrug siden uge 39.
Nordjylland ændring i omsætning fra uge til uge:
- Uge 40: +17,9 % vs. ugen før
- Uge 41: +0,5 % vs. ugen før
- Uge 42: +4,1 % vs. ugen før
Stor variation mellem brancher
Effekten varierer betydeligt mellem de forskellige forbrugsområder og afspejler tydeligt de restriktioner, der er indført som følge af corona-pandemien. I det følgende sammenlignes værdien af omsætning ved køb med betalingskort i ugerne 39-42 med gennemsnittet for de samme uger tidligere år.
- Forbruget inden for flyrejse og rejsebureauer ligger – trods en lille vækst på ugebasis i uge 40 – stabilt omkring 80 pct. lavere end de foregående år.
- Et tilsvarende lavt niveau finder man inden for kategorien underholdning og attraktioner, hvor forbruget i gennemsnit ligger ca. 20 pct. under niveauet de foregående år. Forbruget inden for dette område voksede på ugebasis (omsætning målt i forhold til ugen før) markant i 42, men niveauet var stadig 12 pct. lavere end året før.
- Køb af sko og tøj var i uge 39-40 på samme niveau som foregående år, men lå i uge 41 og 42 hhv. ca. 30 og 20 pct. over tidligere år.
- Blandt forbrugskategorierne skiller byggemarkeder, møbler mv. sig markant ud ved at ligge klart over niveauet i alle uger fra 39 til 42 sammenlignet med tallene for tidligere år. Købelysten toppede i uge 41 med et niveau, der lå 50 pct. højere end samme uge de foregående år.
- Værdien af vores køb af benzin og diesel lå i perioden uge 39-41 ca. 8 % lavere end i samme periode foregående år, men det skyldes formentlig primært et fald i priserne fra tidligere år til nu. I 42 var forbruget dog ca. seks % højere end de tidligere år, som indikation på, at mange har taget bilen på efterårsferie.
- Og så blev efterårsferien tilsyneladende benyttet til at investere i smykker. I kroner og øre blev der uge 42 brugt 50 pct. mere på indkøb i smykkeforretninger sammenlignet med tidligere år.
Billeder
Information om Nets
Følg pressemeddelelser fra Nets
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nets
BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse
BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.
DSB introducerer ny mobilbetalingsløsning9.11.2022 09:52:06 CET | Pressemeddelelse
DSB har påbegyndt udrulningen af en ny mobilbetalingsløsning, Softpay, som afløser en række forskellige hardwareløsninger, der tidligere har været anvendt i togene. Den mobile terminalløsning, der blot kræver at togføreren har en android telefon ved hånden, vil gøre det enklere at fortage salg af billetter, kioskvarer og udstede kontrolafgifter ombord.
Ny rapport fra Nets: Dansk e-handel fortsætter positiv udvikling i 202111.4.2022 12:35:56 CEST | Pressemeddelelse
2021 blev et godt år for dansk e-handel. Rejsebranchen fik vendt nedturen og de øvrige kategorier fortsatte væksten fra det foregående år. Ny e-handelsrapport fra Nets viser, at dansk e-handel samlet set gik frem med 11 procent. Corona-pandemien har dog ændret vores online købsmønstre på flere måder.
Nets lancerer Softpay sammen med Salling Group og Softpay.io2.3.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nets lancerer nu Softpay, en europæisk SoftPOS-løsning, som forvandler en mobiltelefon med Android-styresystem eller andre Android-enheder til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med pinkode. I Danmark lanceres løsningen i Aarhus hos landets største detail-virksomhed, Salling Group, sammen med det danske betalingsselskab, Softpay.io.
Danmark i top med kontaktløse kortbetalinger3.2.2022 09:55:02 CET | Pressemeddelelse
I 2021 bidrog Corona-pandemien til yderligere at øge brugen af kontaktløse kortbetalinger i Nor-den. Danmark fastholder sin position allerforrest i feltet.