Feriehjælp til pantstationen i Aalborg

Dansk Retursystem har oplevet en massiv interesse for at bruge pantstationen i Aalborg, som næsten ikke kan følge med. Derfor flytter den mobile pantstation, Drop & Go, til Aalborg, hvor den skal hjælpe den eksisterende pantstation på Over Bækken 2.

Pantstationeni Aalborg er populær – så populær, at den hurtigt bliver fyldt, når pantglade nordjyder skal af med deres pantflasker og -dåser. Derfor har Dansk Retursystem flyttet den mobile pantstation Drop & Gotil Aalborg, hvor den skal være ferieafløser for den eksisterende pantstation hen over sommeren. Det fortæller markedsdirektør Marlene Holmgaard Fris fra Dansk Retursystem.

”Vi har oplevet et enormt pres på alle vores pantstationer under corona-nedlukningen, men særligt den i Aalborg har været populær og er i forvejen vores mest brugte pantstation. Derfor ville vi gerne give noget ekstra kapacitet til Nordjylland, og det kan Drop & Go hjælpe med”, siger Marlene Holmgaard Fris.

Drop & Go er egentlig lavet til at stå på festivaler, men med de mangeaflysninger hen over sommeren,kan den i stedet hjælpe til i Aalborg hen over sommeren.

120 emballager i minuttet

Drop & Go er anderledes end den almindelige pantstation, da man hælder sine flasker og dåser ned i en sluse, hvorefter de bliver talt automatisk, og panten bliver udbetalt. Man skal dermed ikke bruge den særlige pantsæk, der skal bruges i den almindelige pantstation, men har man en pantsæk med, kan man scanne den og få pengene retur for den. Drop & Gotæller op til 120 emballager i minuttet - det er tre gange så hurtigt som flaskeautomater i butikkerne.

Drop & Go kommer til at stå ved siden af den permanente pantstation på Over Bækken 2 ved genbrugspladsen i Aalborg.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 4 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

Verdensmestrene i pant skal huske juice, saft og smoothies-flasker23.6.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Pant på juice- og saftprodukter har nu været en del af pantsystemet i et år, og danskerne har sendt masser af de nye pantflasker og dåser til genanvendelse. Men selvom vi allerede kan kalde os verdensmestre i at pante, skal vi blive bedre. Især til at huske også at returnere flasker og dåser med juice, smoothies og saft. Derfor dyster otte danske sportsstjerner nu i en ny kampagne om titlen som vinder af Pant Cup 2020. Kampagnen skal hjælpe med at få 125 millioner flasker og dåser mere ind i pantsystemet.

Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen åbner ny pantfabrik27.2.2020 14:23:17 CETPressemeddelelse

Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur. Hver dag kommer 3,8 mio. tomme dåser og flasker retur til Dansk Retursystems to fabrikker i Hedehusene og Løsning, hvor materialerne sorteres og sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem er vokset ud af sine nuværende rammer i Hedehusene, og bygger ny, højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. Den skal dels håndtere de stigende mængder pantemballager, og dels være med til at fremtidssikre det danske pantsystem. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, miljøminister Lea Wermelin og Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler deltager i den officielle åbning af den nye pantfabrik mandag den 9. marts. Kronprinsen vil forestå den officielle åbning, og der vil være taler af bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard og miljøminister Lea Wermelin. Derudover vil Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen vise de officielle gæster rundt på fabrikken. Pressen er velkommen til arrangementet og h