Feriehjælp til pantstationen i Aalborg

Dansk Retursystem har oplevet en massiv interesse for at bruge pantstationen i Aalborg, som næsten ikke kan følge med. Derfor flytter den mobile pantstation, Drop & Go, til Aalborg, hvor den skal hjælpe den eksisterende pantstation på Over Bækken 2.

Pantstationeni Aalborg er populær – så populær, at den hurtigt bliver fyldt, når pantglade nordjyder skal af med deres pantflasker og -dåser. Derfor har Dansk Retursystem flyttet den mobile pantstation Drop & Gotil Aalborg, hvor den skal være ferieafløser for den eksisterende pantstation hen over sommeren. Det fortæller markedsdirektør Marlene Holmgaard Fris fra Dansk Retursystem.

”Vi har oplevet et enormt pres på alle vores pantstationer under corona-nedlukningen, men særligt den i Aalborg har været populær og er i forvejen vores mest brugte pantstation. Derfor ville vi gerne give noget ekstra kapacitet til Nordjylland, og det kan Drop & Go hjælpe med”, siger Marlene Holmgaard Fris.

Drop & Go er egentlig lavet til at stå på festivaler, men med de mangeaflysninger hen over sommeren,kan den i stedet hjælpe til i Aalborg hen over sommeren.

120 emballager i minuttet

Drop & Go er anderledes end den almindelige pantstation, da man hælder sine flasker og dåser ned i en sluse, hvorefter de bliver talt automatisk, og panten bliver udbetalt. Man skal dermed ikke bruge den særlige pantsæk, der skal bruges i den almindelige pantstation, men har man en pantsæk med, kan man scanne den og få pengene retur for den. Drop & Gotæller op til 120 emballager i minuttet - det er tre gange så hurtigt som flaskeautomater i butikkerne.

Drop & Go kommer til at stå ved siden af den permanente pantstation på Over Bækken 2 ved genbrugspladsen i Aalborg.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 4 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

Erik Husfeldts Vej 1
2630 Taastrup

Hver dag pantes 5,2 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 210.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.