Favrskov er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune

Danmarks mest erhvervsvenlige kommune 2020 ligger i Østjylland og hedder Favrskov, mens Samsø igen er en af landets mindst erhvervsvenlige. Aarhus og Syddjurs har taget et stort skridt i den erhvervsvenlige retning, mens Skanderborg, Odder og Norddjurs har taget en stor rutsjetur ned af Dansk Byggeris rangliste over kommunernes erhvervsvenlighed.

Virksomhederne i Favrskov har god grund til at smile. Kommunen inviterer det lokale erhvervsliv til orienteringsmøder om kommende udbud mindst en gang om året, og der investeres cirka 3.600 kroner om året per borger i nye veje og bygninger. Kommunen gør også en særlig indsats i forhold til at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse, så virksomhederne også i fremtiden kan få de medarbejdere, som de har brug for. Det er bare nogle af årsagerne til, at Favrskov kan kalde sig Danmarks mest erhvervsvenlige kommune 2020.

Det viser Dansk Byggeris årlige analyse af, hvor erhvervsvenlige landets 98 kommuner er. Her bliver kommunerne rangeret efter 22 forskellige parametre, der handler om alt fra åbningstiderne på genbrugspladsen til ventetiden på en byggetilladelse og størrelsen på skatter og afgifter.

- Stort tillykke til Favrskov, det er velfortjent. Kommunen har i flere år arbejdet målrettet med at gøre kommunen til et godt sted at drive virksomhed, og vi har altid oplevet lydhørhed over for de ønsker, som det lokale erhvervsliv har haft. Det er første gang, at en kommune i Østjylland løber med titlen som Danmarksmester i erhvervsvenlighed, og samtidig har vi fem lokale kommuner i top 25. Det er virkelig godt gået, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher.

Ud over Favrskov på førstepladsen placerer Horsens, Syddjurs, Silkeborg og Hedensted sig på henholdsvis plads nummer 8, 10, 13 og 24 ud af 98 kommuner.

- Både Syddjurs og Aarhus har skruet gevaldigt op for erhvervsvenligheden, og begge kommuner er sprunget over 30 pladser frem på listen. Aarhus ligger nu på plads nummer 40, og er den bedst placerede storby. Jeg håber, at de fortsætter den gode udvikling og kravler op i top 25 til næste år. Både Syddjurs og Aarhus er gode eksempler på, at hvis der er politisk vilje til det, så er det muligt at forbedre servicen over for det lokale erhvervsliv fra det ene år til det andet, siger Michael Ancher.

I den modsatte ende ligger Samsø på plads nummer 92 ud af 98 kommuner, og Samsø er dermed en af landets mindst erhvervsenlige kommuner. Norddjurs og Skanderborg ligger på henholdsvis plads nummer 64 og 60 også i den mindst erhvervsvenlige halvdel af landets kommuner.

- Det kan de uden tvivl gøre bedre, og jeg håber, at de allerede nu vil se på, hvilke knapper de med fordel kan skrue på. Skanderborg, Odder og Norddjurs har alle tre taget en gevaldig rutsjetur ned af ranglisten. Der er behov for, at alle kommuner tænker erhvervsvenligt, så virksomhederne har de bedste betingelser for at sikre både vækst og beskæftigelse i lokalområdet. Derfor vil jeg også gerne takke kommunerne i Østjylland for at fremrykke både byggeopgaver og betalinger, da coronakrisen ramte os, siger Michael Ancher, formand for Dansk Byggeri Østjylland.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher, telefon 40 30 43 70
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Østjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.