Favorit-farven hos Sørensen Læder er grøn

Vellykket vejledning fra Erhvervshus Midtjylland om grøn omstilling får Sørensen Læder til at gå videre ad den grønne vej og søge SMV:Grøn for at beregne CO2 aftrykket.
Pressefoto

Bæredygtighed er blevet mere og mere vigtig for Sørensen Læder, som sælger læder til møbelindustrien og tegnestuer.

25 procent af den samlede kollektion og godt halvdelen af farveudvalget er certificeret.

”Vi har arbejdet benhårdt for at få certificeringer til vores læder. Bl.a. det første svanemærkede læder i verden, ligesom vi har en kollektion, som har fået indeklimamærket”, siger direktør Louise Vesterskov Sørensen.

Sammen med sin bror Mads Vesterskov Sørensen, som er salgsdirektør, driver hun den virksomhed, deres far startede for 49 år siden, i et marked med benhård global konkurrence.

De har 18 medarbejdere i virksomhedens nyindrettede domicil i Lystrup. Og skindets kvalitet sikrer, at det holder flere generationer, når det overskydende produkt fra fødevareproduktion i EU på en forsvarlig måde bliver upcyclet til highend-læder.

”Vi ser vejen mod bæredygtighed som en nødvendighed. Hvis vi som virksomhed skal forblive relevant, har vi alle en forpligtelse til at tænke grønt”, lyder det fra Louise Vesterskov Sørensen.

FN´s verdensmål som konkurrenceparameter
Sørensen Læder har løbende fået vejledning om grøn omstilling fra en af Erhvervshus Midtjyllands virksomhedskonsulenter.

”Virksomhedskonsulenten er en mester i FN´s verdensmål. Det har været ufattelig hjælpsomt for os, for grøn omstilling er tidskrævende og ind imellem kompliceret, men det er det hele værd”, understreger Louise Vesterskov Sørensen.

Hun mener, at FN´s verdensmål mere og mere bliver et konkurrenceparameter, og derfor bruger virksomheden aktivt verdensmålene i sin strategi.

”I februar 2022 blev vores indsats kronet med DI Østjyllands initiativpris 2021 for arbejdet med verdensmålene”, fortæller direktøren med stolthed.

Sørensen Læder har med hjælp fra Erhvervshus Midtjylland taget næste grønne skridt og sendt en ansøgning til SMV:Grøn for at få målt virksomhedens CO2 aftryk. Ansøgningen er godkendt, og virksomheden er gået i gang.

”Vi vil fortsat gerne være på forkant, så vi kan differentiere os og klare os i konkurrencen. Det kræver virkelig meget, men det er vigtigt at fortsætte vores bæredygtige rejse”, understreger Louise Vesterskov Sørensen.

Få sparring lokalt i Aarhus
I Aarhus Kommune arbejder Helle Satake, der er virksomhedskonsulent i Erhvervshus Midtjylland, ud fra Filmby Aarhus og Headstart Fashion house og i tæt sammen med STARTVÆKST Aarhus konsulenter om at hjælpe de lokale virksomheder med f.eks. digitalisering, grøn omstilling, eksport mv. - herunder mulighederne for eksempelvis medfinansiering til udviklingsprojekter. Helle kan desuden trække på 35 konsulent kollegaer, hvis der er særlige muligheder og udfordringer hos de lokale virksomheder.