Fantastisk: 220 mio. kr. til gymnasieuddannelserne!

”Det er fantastisk. Det er et stærkt resultat, der viser, at fremtiden kan blive bedre. 220 mio. kr. er et så væsentligt beløb, at det kan gøre en forskel på skolerne. Nu kommer der så en lokal indsats for, at pengene også bruges til at styrke kvaliteten af undervisningen," siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler.

Velfærdsaftalen giver 220 mio. kr. til løft af taxameteret til de gymnasiale uddannelser.

”Det er fantastisk. Det er et stærkt resultat, der viser, at fremtiden kan blive bedre. 220 mio. kr. er et så væsentligt beløb, at det kan gøre en forskel på skolerne. Nu kommer der så en lokal indsats for, at pengene også bruges til at styrke kvaliteten af undervisningen, siger GL-formand Tomas Kepler.

Kepler bemærker sig præsentationen af velfærdsaftalen, hvor Radikale Venstre præciserer, at man vil investere i uddannelse, at de unges uddannelse ikke skal ofres, og at man glæder sig over endelig at komme i gang med at geninvestere. At man får løftet et år af besparelserne som følge af omprioriteringsbidraget.

”Jeg vil gerne takke de politikere, der har kæmpet og partierne bag aftalen for deres prioritering af at komme i gang med at geninvestere i uddannelser, siger Tomas Kepler. Han sender også en stor tak til elevorganisationerne og til Akademikerne – GL’s hovedorganisation – som også har kæmpet for at tydeliggøre behovet for ressourcer til sektoren.

GL vil i den kommende uge dykke ned i aftalen og orientere skolerne nærmere.

Tomas Kepler
tk@gl.org

GL: Over middel til ekspertgruppe om ny karakterskala1.10.2020 06:01:17 CEST | Pressemeddelelse

"Jeg ser positivt på de to modeller til en ny karakterskala, som ekspertgruppen læner sig op ad. Jeg foretrækker, at der kun er spring på 1 mellem karaktererne, og det falder ud til fordel for modellen 0-6. Men begge modeller skaber inden for 7 trin plads til en ekstra midterkarakter og afskaffer den nuværende skalas pædagogiske dumheder: De store og uensartede spring mellem karaktererne og den ubrugelige minus-03-karakter", siger GL's formand Tomas Kepler.