
Fairtrade-mærket Danmark: Et klimamærke løser ikke klimakrisen alene
I dag står fødevareministeren i spidsen for en workshop, som skal fremkalde konkrete ideer og forslag til, hvordan et nyt, statskontrolleret klimamærke skal skrues sammen. En forsamling af flere end 100 organisationer og interessenter fra detail- og fødevarebranchen og forbrugerorganisationer er inviteret med til at belyse det nye mærkes muligheder og udfordringer.
Det er et godt initiativ. Og i Fairtrade-mærket Danmark hilser vi det nye klimamærke velkomment. Men vi appellerer samtidig til, at man husker at tænke verdens småproducenter ind i ligningen. Vi kan ikke løse klimakrisen ved kun af fokusere på CO2-beregninger.
– Klimakampen er andet og mere end en indsats mod CO2-reduktion. Vi skal investere i småproducenterne og hjælpe dem. De skal have mulighed for at klimatilpasse deres landbrug og produktion og på den måde komme med i ind klimakampen, så de kan passe på biodiversiteten, vandreservoirerne og naturressourcerne i deres lokalmiljø og lokalområde. Det skal de gøre for klodens og klimaets skyld, og det skal de gøre, så både de og vi har noget at leve af i fremtiden, siger Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.
Supplement til andre gode mærkningsordninger
Det er vigtigt at sikre, at småproducenterne ikke mister deres livsgrundlag i de tropiske storme, oversvømmelser, hedebølger og tørker, som allerede i dag er konsekvenser af klimaforandringerne og reelle trusler mod bondens afgrøder og produktion. Et klimamærke kan være med til at sætte fokus på fødevarernes klimabelastning, men kan ikke stå alene.
– Klimamærket skal spille sammen med de andre gode mærker, vi som forbrugere også navigerer efter, når vi handler. Derfor ser vi et klimamærke som et fint supplement til eksisterende mærker, siger Camilla Erika Lerberg.
Hun er enig med fødevareministeren i, at mærkningsordninger kun virker, hvis de er troværdige, enkle og nemme at forstå for forbrugeren.
– Derfor er det altafgørende, at det nye klimamærket ikke bliver mere vildledende end vejledende, fortsætter Fairtrade-direktøren, som ser frem til en spændende workshop om det nye klimamærke i Fødevareministeriet i dag.
Om Fairtrade-mærket:
Fairtrade-mærket er en international mærkningsordning, der arbejder for at udrydde fattigdom ved at sikre bedre løn og ordentlige arbejdsforhold for verdens udsatte bønder og arbejdere.
Fairtrade uddanner bønder i klimatilpasning og miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre deres dyrkningsmetoder, så de kan leve op til Fairtrade-mærkets krav om effektivt vandforbrug og ansvarlig spildevandshåndtering, ingen skovrydning, forbud mod brug af genmodificerede frø og planter, tilpasning af landbrug og produktion til klimaforandringerne, effektivt energiforbrug og reduktion af CO2-udledning i bøndernes produktion.
Miljøbeskyttelse udgør en tredjedel af Fairtrade-mærkets standarder.
Kontakter
Mette NoppenauKommunikationschefFairtrade-mærket
Tlf:20121858mette@fairtrade-maerket.dkInformation om Fairtrade-mærket Danmark

Ny Vestergade 13, Glashus 1. sal
1471 København K
70 23 13 45https://fairtrade-maerket.dk/
Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 202323.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland12.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt1.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.