Fairtrade-mærket Danmark

Fairtrade lancerer interaktivt risiko-kort: At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde

Fairtrade lancerer i dag et nyt risiko-kort, som sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan grundig risikovurdering og samarbejde med de lokale producenter er grundstenen i ansvarlige forsyningskæder.

På verdensplan lever hver femte arbejder i fattigdom, landbrugsproduktion står for 70 procent af verdens ferskvandsforbrug, og omfanget af børnearbejde stiger. Alt sammen er tilfælde, der understreger, at krænkelser af menneskerettigheder og udnyttelse af miljøet er store udfordringer i globale forsyningskæder.

For at komme udfordringerne til livs har Fairtrade nu udarbejdet et interaktivt risiko-kort, som identificerer og visualiserer de største menneskerettigheds- og miljørisici, der findes i de sektorer, hvor Fairtrade arbejder. Kortet er blandt andet baseret på råvarekategorier og geografi. Kortet hjælper også med at forstå, hvordan de enkelte risici er forbundet med overordnede hovedårsager til krænkelserne såsom fattigdom, social ulighed og udnyttelse.

Hjemmesiden med det interaktive risiko-kort viser også de risici, der er fundet i de enkelte råvarekategorier. Det drejer sig for eksempel om børnearbejde, ligestilling, leveindkomst, miljørisici relateret til klimaforandringer, vandforbrug og biodiversitet.

Hvem skal bruge kortet?
Kortet kan bruges af alle aktører i globale værdikæder – fra producenter til detailhandel – i deres risikovurdering. På grund af EU-direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD) er særligt europæiske virksomheder forpligtet til jævnligt at offentliggøre rapporter om deres sociale og miljøindsatser. Det kræver, at virksomhederne udfører risikovurderinger til at forebygge, mindske og afhjælpe de største risici i deres forsyningskæder.

Fairtrades risiko-kort giver detaljeret information, som kan skabe løsninger og samarbejde mellem alle aktører i en forsyningskæde. Det giver virksomheder en værdifuld indsigt i, hvor de kan sætte ind med deres bæredygtighedsaktiviteter.

Fairtrade har stor erfaring med at arbejde med menneskerettigheds- og miljøproblemer i globale forsyningskæder og arbejder på at løse dem. Fairtrade har valgt at arbejde i områder og regioner, hvor disse risici er værst, fordi det er her, der er størst behov for Fairtrades indsats. Baseret på mange års erfaringer kan Fairtrade støtte virksomheder i hvert trin i implementeringen af deres due diligence-ansvar. Det gælder både i forhold til identifikation, forebyggelse og afbødning af skader og risici.

"I flere end 30 år har Fairtrade været en pioner i at fremme menneskerettigheder i produktionen af råvarer. Due diligence må ikke kun handle om interne processer og krav til forretningspartnere. Det skal ikke være et papir i en skuffe, men være en driver for dialog, samarbejde med hele din forsyningskæde og ændring af din egen praksis for at forbedre menneskers liv og beskytte miljøet,” siger Camilla Erika Lerberg, som er direktør for Fairtrade-mærket Danmark.

Risici ved at omtale risici
Dog kan ingen organisation eller mærkningsordning garantere, at en forsyningskæde er fri for menneskerettigheds- og klimakrænkelser. Mange risici er dybt forankret i fattigdom, social ulighed og udnyttelse, og det kræver en kollektiv indsats fra virksomheder, lokale producenter, regeringer og civilsamfundet for at håndtere dem effektivt i det lange løb. Derfor bør brugen af certificering aldrig være den eneste foranstaltning, en virksomhed tager for at forebygge, mindske og afhjælpe de største risici i deres forsyningskæder.

At være transparente om systemiske, menneskelige og miljømæssige udfordringer kan være risikabelt for selv de lokale producenter. Hvis virksomheder ikke er klar til at påtage sig deres del af ansvaret, kan de vælge helt at stoppe med at handle i særlige områder – altså vælge alene at source råvarer fra lande med lav risiko frem for at gennemgå processen med at forebygge, afbøde og afhjælpe risici sammen med de lokale producenter i højrisikolande.

At ignorere risici har dog aldrig fået dem til at forsvinde – derfor opfordrer Fairtrade alle virksomheder til at bruge det nye risikokort som en mulighed for at indlede en dialog med de lokale producenter og tage konkrete skridt til at gøre globale forsyningskæder mere ansvarlige.

”Fairtrade er til stede der, hvor de største udfordringer er. Vores mission er at gøre den størst mulige forskel, hvor behovet er størst. For eksempel i kakaoproduktionen i Vestafrika, hvor der, på grund af massiv fattigdom, er store udfordringer med børnearbejde. Vi kunne godt vælge at sige, at det er for risikofyldt at arbejde med kakao i Vestafrika og kun være til stede i Mellemamerika, hvor risikoen for børnearbejde er langt mindre. Men så skaber vi jo ingen forandring, der hvor skoen trykker mest. Derfor er det risikoen værd. Vi må ikke lade verdens mest udsatte lande og deres befolkninger i stikken,” siger Camilla Erika Lerberg.

Hvis man vil tackle risici, er første skridt at identificere dem. Det skal Fairtrades nye interaktive risiko-kort hjælpe med. Kortet omfatter i øjeblikket kaffe, kakao, bananer, vindruer og honning, og flere produktkategorier bliver løbende tilføjet.

Se risiko-kortet her: Fairtrade Risk Map

Kontakter

For uddybende information eller interview, kontakt venligst Fairtrade-Mærket Danmarks kommunikationschef:

Information om Fairtrade-mærket Danmark

Fairtrade-mærket Danmark
Ny Vestergade 13, Glashus 1. sal

70 23 13 45https://fairtrade-maerket.dk/

Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi arbejder for at sikre fair løn og vilkår for lokale producenter i udsatte dele af verden. Vi tænker langsigtet og handler med respekt for både mennesker og miljø. Når du vælger Fairtrade-mærket, vælger du en mere retfærdig og rimelig verden til.

Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark

Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark